HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN FİZİK MUAYENEDE ALGILADIKLARI ÖZYETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Creative Commons License

Kıskaç N., Rashıdı M.

GEVHER NESIBE JOURNAL OF MEDICAL & HEALTH SCIENCES, cilt.9, sa.11, ss.111-116, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin fiziksel muayene yaparken bildirdikleri öz yeterlilik düzeylerini değerlendirmeyi amaçlamıştır.Gereç ve Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı niteliktedir. Veriler 69 iç hastalıkları dersi alan hemşirelik öğrencilerinden yüz yüze anket ile toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Fiziksel Muayenede Algıladıkları Öz Yeterlilik Ölçeği ve Öğrencilerin Kişisel Bilgilerini Tanımlama Formu kullanılmıştır. Verilerin incelenmesinde SPSS 26.0 istatistik programı kullanılmıştır.Bulgular: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin fiziksel muayenede algılanan öz yeterlik toplam puanı 1,83±0,50 (çok emin değilim) tespit edilmiştir. Cinsiyet ve diğer alt boyutlar ile Fiziksel Muayenede Algılanan Öz Yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken (p>0,05), öğrencilerin cinsiyetleri ile yüz ve boyun fizik muayenesinde özgüvenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Eğitim alma durumu ile öğrencilerin hastaların göz, kardiyovasküler sistem ve diğer becerilerinin fizik muayenelerini yapmada kendilerine güvenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Eğitim alan hemşirelik öğrencilerinde hastanın fizik muayenesini yapma konusunda kendine güvenme daha yüksektir.Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin fiziksel değerlendirmededüşük algıladıkları öz yeterlik, hem eğitim programlarının hem de klinik pratiğin gözden geçirilmesini gerektirebilir. Bu düşük öz yeterlik algıları, öğrencilerin klinik becerilerini geliştirmelerini ve etkili bir şekilde hastaları değerlendirmelerini engelleyebilir. Sonuç olarak, hemşirelik eğitiminin eksikliklerini tespit etmek ve daha etkili çözümleri uygulamaya koymak için çaba gösterilmelidir.