Sosyal Hizmet Uzmanlarının Sahada Karşılaştığı Sorunların Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi


Creative Commons License

Ayhan H., Kavgaoğlu D., Çolak B.

VIII. INSAC International Congress on Social and Education Sciences (INCSES-2022), Konya, Türkiye, 18 - 20 Mart 2022, ss.100-102

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.100-102
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: Bu araştırmayla, sosyal hizmet uzmanlarının sahada karşılaştığı sorunların sosyal hizmet lisans 4. sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem deseniyle gerçekleştirilmiş nicel ve nitel veriler eş zamanlı olarak toplanıp analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi tercih edilmiştir. Araştırma, 2021-2022 Güz döneminde İstanbul’da bir vakıf üniversitesinin Sosyal Hizmet lisans programı 4. sınıfında öğrenimine devam eden 16 gönüllü öğrenciyle başlatılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan on sekiz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış online görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için betimsel istatistik yöntemleri (yüzde ve frekans) ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmayla ulaşılan ilk bulgulara göre sosyal hizmet uygulama öğrencilerinin %62.5’ uygulamalarını “belediye ve sosyal hizmet merkezlerinde” gerçekleştirmeyi tercih etmiştir. Öğrencilerin %43.8’i “uygulama süreçlerinde müracaatçılarla ilişkilerinin olumlu olduğunu”; %37.5’i “sahaya incelemeye çıktığında herhangi bir sorunla karşılaşacağını düşünmediğini”; %43.8’i “cinsiyeti ne olursa olsun sahaya çıktığında kendini güvenli hissettiğini” bununla birlikte öğrencilerin sadece %12.5’i “sahaya çıkarken yanında kesinlikle birinin bulunmasına ihtiyaç duyduğunu”; %50’si “sahaya çıkıp inceleme yaparken müracaatçının var olan durumun aksine bilgiler verebileceği durumlarla karşılaştığını”; %6.3’ü “kesinlikle sahaya çıktığında müracaatçı ve çevresinden zarar geleceğini düşündüğünü”; %37.6’sı “kurumda müracaatçıyla görüşüldükten sonra müracaatçının evine incelemeye çıkıldığında tutarsız bir durumla kaşılaşacağını düşündüğünü”; %56.3’ü “sahaya çıkarken endişelendiğini”; %45.5’i bu endişenin nedeninin “fiziksel şiddete maruz kalmak olduğunu”; %12.5’i “sahaya çıktığında görüşme sırasında kültürel farklılıklardan dolayı iletişimde aksaklık yaşanabileceğini”; %56.3’ü “sosyal hizmet uzmanlarının sahaya çıkarken kesinlikle yanlarında güvenlik mensuplarından birinin bulunması gerektiğini”; %50’si “sosyal hizmet uzmanlarının mesleki şartlarından dolayı kesinlikle psikolojik tedavi almaları gerektiğini” ifade etmiştir. Ayrıca araştırmanın “daha iyi bir staj için önerileriniz nelerdir?” sorusuna verilen cevaplar için yapılan içerik analizinde öğrencilerin %56.25’i sosyal hizmet eğitiminde “sahada aktif öğrenmenin desteklenmesi, müfredatın teoriden çok uygulama ağırlıklı olması” gerektiğini; %12.5’i lisans eğitimi boyunca “iletişim becerileri, görüşme ve soru sorma tekniklerinin öğretimi ile özfarkındalık, özyeterlilik ve mesleki yeterlilik algısı anlamında güçlendirilmek istediğini, uygulama alanında ise daha çeşitli ve daha çok sorumluluk alabilmek istediğini”; %6.25’i “Bakanlık ve hastanelerde staj yapmanın, uygulama döneminde tüm sorun alanlarında çalışma fırsatı bulabilmenin” önemini ifade etmiş; %6.25’i “staj yerinin okul tarafından belirlenmesini” isterken %6.25’i ise “staj yerini kendi belirlemek istediğini” ifade etmiştir. Araştırmayla ulaşılan bulgular değerlendirildiğinde uygulamaya dönük, yaşantısal öğrenmeleri destekleyen, mesleki teknik becerilerin yanında iletişim, özyeterlilik ve öz farkındalık gibi kişisel ve sosyal yetkinliklerin de desteklendiği bir sosyal hizmet müfredatının, sosyal çalışmacıların sahada karşılaştığı problemleri daha etkin yönetebilmelerini sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal hizmet eğitimi, Sosyal hizmet uygulaması, Sosyal çalışma