A Study on the Travel Motivations of Chinese Tourist Who Came To Turkey


İBİŞ S., BATMAN O.

Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.11, no.1, pp.455-475, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

China is a country that has developed rapidly in recent years and opened to the World. As a country that has grown rapidly in the international tourism market, China has become the country with the highest tourism expenditure in 2016. China's tourism market has begun to attract worldwide attention. Many countries have struggled to gain share from this market. However, the number of Chinese tourists coming to Turkey seems to be quite low compared to the number of international traveling tourists. It is thought that Turkey, which needs alternative tourism markets, needs to get more share from this market. In this way, it is aimed to examine the Chinese tourism market and determine the travel motivation of Chinese tourists. For this purpose, survey data and data were collected on 131 Chinese tourists who visited İstanbul, frequency analysis, difference tests, descriptive factor analysis. As a result of the research, attractive motivations consist of 5 dimensions including natural and cultural opportunities, activities, quality and trust, shopping facilities, price and convenience, and these dimensions show differences according to some demographic characteristics
Çin, son yıllarda ekonomik olarak hızla gelişen ve dünyaya açılan bir ülkekonumundadır. Çin, uluslararası turizm pazarında da hızlı büyüme gösteren birülke olarak 2016 yılında en çok turizm harcaması yapan ülke konumuna gelmiştir.Çin turizm pazarı dünya genelinde ilgi çekmeye başlamıştır. Pek çok ülke bupazardan pay alma çabası içerisine girmiştir. Ancak Türkiye’ye gelen Çinli turistsayıları uluslararası seyahat eden turist sayısı ile kıyaslandığında oldukça düşükseviyelerde olduğu görülmektedir. Alternatif turizm pazarlarına ihtiyaç duyanTürkiye’nin bu pazardan daha fazla pay alması gerektiği düşünülmektedir. Budüşünceden yola çıkılarak çalışmada Çin turizm pazarının incelenmesi ve Çinlituristlerin seyahat motivasyonlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçdoğrultusunda İstanbul’u ziyaret eden 131 Çinli turist üzerine anket tekniği ileveriler toplanmış, frekans analizi, farklılık testleri, açıklayıcı faktör analiziyapılmıştır. Araştırma sonucunda çekici motivasyonların, doğal ve kültürelolanaklar, etkinlikler, kalite ve güven, alışveriş olanakları, fiyat ve uygunlukolmak üzere 5 boyuttan oluştuğu, bu boyutların bazı demografik özelliklere görefarklılıklar gösterdiği görülmüştür.