Rotam Açık Denizlere, M/V Bolu


Açikgöz R.

Bolu Araştırmaları ve Halk Kültürü Sempozyumu, Bolu, Türkiye, 16 - 19 Ekim 2025, cilt.1, ss.8, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Bolu
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.8
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünya denizcilik tarihinde Türkiye’nin gerek coğrafi konumu ve gerekse dünya denizciliğine etkileri ile jeopolitik bir yeri bulunmaktadır. Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemiz, bu konumu ve hükümranlık hakları dolayısıyla bir kıyı devleti olarak yetki ve sorumluluklarının yanında, kıyılarında inşa edilen ve kamu yararına hizmet için kullanılan limanları ile de; başka bayrak altında limanlarına yapılan taşımacılıkta, yabancı bayraklı gemileri denetleme yetkisi bulunan bir liman devleti ve aynı zamanda dünya denizlerinde bayrağını taşıdığı gemileri bulunan bir bayrak devleti olarak yetki ve sorumlulukları bulunmaktadır. Bu çalışma ile Bolu ilimizin bir denizci devlet olarak ülkemiz tarihindeki yeri ve önemi vurgulanacaktır.

Ulu önderimiz Mustafa Kemal Atatürk; denizciliği sadece bir ulaştırma konusu değil, ekonominin temel dayanağı olduğunu vurgulamış ve denizcilikte ilerlemeyi ve denizci bir millet olmayı bir ülkü olarak göstermiştir. Zira dünya yeraltı kaynakları ve üretilen ürünlerin %95’i deniz yoluyla taşınmaktadır. Bu ülküye ulaşmak ve denizci bir ülke olma iddialarımızı sürdürmekteyiz. Bolu ili bu ülküye ulaşma ve denizci ülke olma iddiasında olan ülkemiz denizciliğinin neresindedir? Bolu ili denize kıyısı, limanları ve bolu’lu gemi sahipleriyle 1999 yılı sonuna kadar denizle beraber olan bir il görünümündeydi. Ancak 1999 yılı, 17 Ağustos ve 12 Kasım tarihlerinde yaşanan yıkıcı depremlerde Bolu ili çok etkilenmiştir. Depremin neden olduğu olumsuz koşullardan Bolu ilinde en çok etkilenen Bolu’nun ilçesi Düzce olmuştur. Depremin etkilerinin azaltılması amacıyla 09.12.1999 tarihinde Düzce ilçesi, Bolu’dan koparılarak il olmuştur. 09.12.1999 tarihinden itibaren Düzce’nin il olmasıyla Bolu’nun denize açılan kapısı olan Akçakoca ilçesi, yeni oluşan Düzce ilinin sınırları içinde kalmıştır. Bu tarihten itibaren de Bolu ili, denizle kıyısı olmayan bir il konumuna düşürülmüştür. Bu çalışmada Batı Karadeniz bölgesinde denizle kıyısı olduğu halde koparılan Bolu ilinin Türk denizciliğindeki yeri ortaya konulmuştur. Uluslararası Deniz Hukuku Sözleşmesi(UNCLOS) ve Denizcilik Örgütü’ne (IMO) göre; bir kıyı, liman ve bayrak devleti olarak tescil edilmiş bulunan Türkiye Cumhuriyeti’nin bayrağını taşıyan BOLU isimli bir gemi, dünya denizlerinde BOLU ilinin ismini dolaştırmış ve her türlü haberleşme olanak ve imkanlarında BOLU gemisi ilin ismini dünya kara ve deniz istasyonlarında BOLU “Bravo-Oscar-Lima-Uniform” olarak duyurmuştur. BOLU gemisi ismiyle ilimizi dünya denizlerinde ve limanlarında temsil etmiş ve  tanınmasında rol oynamıştır. “BOLU BOLU BOLU BERN RADYO”

BOLU isimli bir geminin, Türk bayrağı ile dünya denizlerinde dolaşması Türk denizcilik tarihi ile Bolu ili tarihi ve Bolu halkı açısından büyük bir öneme sahiptir.