Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.609-627, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi öğretmenlerinin düşünme becerileri eğitimine ilişkin görüşlerini öğretmeye yönelik üstbilişsel farkındalıkları açısından incelemek, ikincil amacı ise okul öncesi öğretmenlerinin üstbilişsel farkındalık düzeylerini belirlemektir.Araştırmada karma modellerden biri olan açıklayıcı desenden yararlanışmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu lisans ve lisansüstü eğitim düzeyine sahip 70 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmanın nicel verileri Sınıf İçi Öğretimin Planlanması Uygulanması ve Yönetimine İlişkin Metabilişsel Farkındalık Ölçeği ile toplanmıştır.Ölçekten toplanan verilerin analiziyle belirlenen 12 öğretmen alt örneklem olarak seçilmiştir. Nitel veriler alt örneklemdeki öğretmenlerden Düşünme Becerileri Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüş Formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre daha düşük farkındalığa sahip öğretmenler düşünme becerileri eğitiminde çocuğun hazırbulunuşluğunun, ortalama farkındalığa sahip öğretmenler aile desteğinin, yüksek metabilişsel farkındalığa sahip öğretmenler ise öğretmen rolünün önemli olduğunu düşünmektedirler.
The main purpose of this research is to examine the views of preschool teachers on thinking skills education in terms of their metacognitive awareness towards teaching and determine the metacognitive awareness levels of the teachers. The research was carried out with a sequential design, which is one of the mixed methods that combines qualitative and quantitative methods. The study group of the research consists of 70 teachers working in different pre-school education institutions . In order to collect the quantitative data of the study, the Metacognitive Awareness Scale was applied to 70 teachers. Qualitative data were collected with 12 teachers with low, medium and high metacognitive awareness. According to the results of the research, teachers with low and medium metacognitive awareness explain the scope of thinking skills education through basic thinking skills such as creative thinking and problem solving, while teachers with high metacognitive awareness refer to high-level thinking skills such as analyzing information, evaluating information, and metacognition. In addition, teachers with low metacognitive awareness refer to the readiness of the child, teachers with medium metacognitive awareness refer to family support, and teachers with high metacognitive awareness refer to the role of the teacher for qualified thinking skills education.