Avukatlar ve Öğretmenlerin Ses Hijyeni, Ses Kullanım Alışkanlıklarının ve Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi


Deligöz E. N., Erol E., Küçükdoğan M., Karalı F. S.

XI. ULUSAL DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 19 - 21 Mayıs 2023, ss.110, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.110
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Giriş: Profesyonel ses kullanıcıları geçimlerini sağlamak için birincil olarak seslerine ihtiyaç duyarlar. Öğretmenler, doktorlar, avukatlar, çağrı merkezleri çalışanları, imamlar profesyonel ses kullanıcılarına örnektir. Bu meslek grubundaki kişilerde yoğun ve gürültülü ortamlarda çalıştıkları için yanlış ses kullanım davranışları daha sık görülmektedir. Araştırmanın Amacı: Avukatlık mesleği, ses bozukluğu açısından öncelikli risk gruplarından olmasına rağmen bu konu yeterince araştırma yapılmamıştır. Bu çalışmada avukatlar ve öğretmenlerin ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıklarının ve bilgi düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Kuramsal Çerçeve: Öğretmenlerle yapılan araştırmalar, öğretmenlerin ses bozukluğu riskinin diğer meslek gruplarına göre daha yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma süreleri ile ses problemleri iş başarılarını sınırlamaktadır. Yöntem: Çalışmaya 62 avukat ve 62 öğretmen olmak üzere 124 kişi katılmıştır (Kadın 65, Erkek: 59; Yaş ortalaması: 41,65±11,4). Ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıklarının ve bilgi düzeylerini değerlendirmek için araştırmacılar tarafından hazırlanan anket kullanılmıştır. Veriler Google Form ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, avukat ve öğretmenlerin demografik verilerinin ve ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları ve ses hijyeni bilgi düzeyi toplam puanlarının betimsel istatistikleri (frekans, yüzde, ortanca, minimum-maksimum değerler, ortalama, standart sapma) hesaplanmıştır. Katılımcıların mesleklerine ve cinsiyetlerine göre ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıkları ve ses hijyeni bilgi düzeyi toplam puanlarının normal dağılıp dağılmadığı Shapiro Wilk test ile belirlenmiştir. Buna göre istatistiksel karşılaştırmalarda Independent samples t test ve Mann Whitney U test kullanılmıştır. İlişki analizlerinde ise Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizler %95 güven aralığında değerlendirilmiştir. Bulgular ve Sonuç: Katılımcı avukat ve öğretmenlerin yaşları ve ses hijyeni bilgi düzeyi puanları normal dağılım göstermiyorken (Shapiro Wilk test; p<0,01) ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanları normal dağılmıştır. Avukatların ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanları normal dağılmamıştır (Shapiro Wilk test; p=0,026<0,05) ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. (Mann whitney U test; p>0,05) Erkeklerin ve kadınların ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıkları ve bilgi düzeyleri puanları normal dağılmıştır (Shapiro Wilk test; p>0,05) ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. (Mann whitney U test; p>0,05). Avukatlar ile öğretmenler arasında ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıkları ve bilgi düzeyleri bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerle ilgili yapılan çalışmalara benzer çalışmaların avukatlar içinde yapılması gerektiğini düşündürmektedir. Çalışmanın daha fazla öğretmen ve avukatla yapılması ve ileriye dönük eğitimlerin planlanması tavsiye edilmektedir. Anahtar Kelimeler: ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıkları, öğretmenler, avukatlar, bilgi düzeyi