Parion Akademik Bakış Dergisi, vol.3, no.2, pp.42-66, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Thanks to advancing technology, the widespread use of the internet and social media
platforms directly affects consumer behavior. Advertisements for products and services on
social media platforms have become an effective tool for direct communication with
consumers. Consumers are now moving away from traditional shopping methods and showing
more interest in advertisements they see on social media. They are making their purchases
through online platforms. The main aim of this study is to deeply investigate the effects of social
media advertising perception on online shopping. Additionally, it examines how advertisements
shared on media platforms are perceived by consumers and how this perception affects online
shopping. The research was conducted by engaging 260 consumers in Istanbul through an
online survey. Primary data were collected using a questionnaire that included demographic
questions such as gender, age, employment status, economic status, and education level, as well
as scales measuring online shopping addiction and perceptions and attitudes toward social
media advertisements. The collected data were analyzed in detail using the Jamovi program.
This analysis provided comprehensive insights into the extensive effects of social media
advertisements on consumer behavior.
Gelişen teknoloji sayesinde internetin yaygın kullanımı ve sosyal medya platformları
tüketici davranışlarını doğrudan etkilemektedir. Sosyal medya platformlarında yayınlanan ürün
ve hizmet reklamları, tüketiciyle doğrudan iletişime geçmek için etkili bir araç haline gelmiştir.
Tüketiciler, artık geleneksel alışveriş yöntemlerini geride bırakarak, sosyal medya
platformlarında gördükleri reklamlara daha fazla ilgi göstermekte ve alışverişlerini online
platformlar üzerinden gerçekleştirmektedir. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya reklam
algısının online alışveriş üzerindeki etkilerini derinlemesine araştırmaktır. Bunun yanında,
medya platformları üzerinde paylaşılan reklamların, tüketiciler tarafından nasıl algılandığı ve
bu algıların sonucunda yapılan online alışverişin etkisi ele alınmıştır. Araştırma, online anket
aracılığı ile İstanbul ilindeki 260 tüketicinin katılımı sağlanarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, sosyal medya reklam algısının online alışverişe etkisinin; cinsiyet, yaş, çalışma
durumu, ekonomik durum ve eğitim durumu gibi demografik değişkenlerin yanı sıra, çevrimiçi
alışveriş bağımlılığı ölçeği ve sosyal medya reklamlarına yönelik algı ve tutum ölçeklerini
içeren bir anket formu kullanılarak birincil veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, Jamovi
programı ile detaylı olarak analiz edilmiştir. Bu sayede, sosyal medya reklamlarının tüketici
davranışları üzerindeki kapsamlı etkileri ortaya konulmuştur.