SOSYAL MEDYA REKLAM ALGISININ ONLINE ALIŞVERİŞ ÜZERİNE ETKİSİ


TETİK KÜÇÜKELÇİ D., VAROL G., ÇALKAN B., BULUT B., TERZİ M. C.

Parion Akademik Bakış Dergisi, vol.3, no.2, pp.42-66, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 3 Issue: 2
  • Publication Date: 2024
  • Journal Name: Parion Akademik Bakış Dergisi
  • Page Numbers: pp.42-66
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

Thanks to advancing technology, the widespread use of the internet and social media platforms directly affects consumer behavior. Advertisements for products and services on social media platforms have become an effective tool for direct communication with consumers. Consumers are now moving away from traditional shopping methods and showing more interest in advertisements they see on social media. They are making their purchases through online platforms. The main aim of this study is to deeply investigate the effects of social media advertising perception on online shopping. Additionally, it examines how advertisements shared on media platforms are perceived by consumers and how this perception affects online shopping. The research was conducted by engaging 260 consumers in Istanbul through an online survey. Primary data were collected using a questionnaire that included demographic questions such as gender, age, employment status, economic status, and education level, as well as scales measuring online shopping addiction and perceptions and attitudes toward social media advertisements. The collected data were analyzed in detail using the Jamovi program. This analysis provided comprehensive insights into the extensive effects of social media advertisements on consumer behavior.

Gelişen teknoloji sayesinde internetin yaygın kullanımı ve sosyal medya platformları tüketici davranışlarını doğrudan etkilemektedir. Sosyal medya platformlarında yayınlanan ürün ve hizmet reklamları, tüketiciyle doğrudan iletişime geçmek için etkili bir araç haline gelmiştir. Tüketiciler, artık geleneksel alışveriş yöntemlerini geride bırakarak, sosyal medya platformlarında gördükleri reklamlara daha fazla ilgi göstermekte ve alışverişlerini online platformlar üzerinden gerçekleştirmektedir. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya reklam algısının online alışveriş üzerindeki etkilerini derinlemesine araştırmaktır. Bunun yanında, medya platformları üzerinde paylaşılan reklamların, tüketiciler tarafından nasıl algılandığı ve bu algıların sonucunda yapılan online alışverişin etkisi ele alınmıştır. Araştırma, online anket aracılığı ile İstanbul ilindeki 260 tüketicinin katılımı sağlanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, sosyal medya reklam algısının online alışverişe etkisinin; cinsiyet, yaş, çalışma durumu, ekonomik durum ve eğitim durumu gibi demografik değişkenlerin yanı sıra, çevrimiçi alışveriş bağımlılığı ölçeği ve sosyal medya reklamlarına yönelik algı ve tutum ölçeklerini içeren bir anket formu kullanılarak birincil veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, Jamovi programı ile detaylı olarak analiz edilmiştir. Bu sayede, sosyal medya reklamlarının tüketici davranışları üzerindeki kapsamlı etkileri ortaya konulmuştur.