Türkiye’de Spor Bilimleri Eğitimi Perspektifinden Arama Kurtarma Dersi


Creative Commons License

Kayhalak F., Güçlü M.

Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.23-30, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Root Indexing, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.23-30
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı Türkiye’deki mevcut üniversiteleri çeşitli değişkenler üzerinden analiz edip, müfredatında arama kurtarma dersi bulunan spor bilimleri bölümlerinin arama kurtarma derslerine ne sıklıkta yer verildiğini tespit etmek amaçlanmıştır. 2022 yılında, Yükseköğretim Bilgi Sistemi, YÖK Atlas ve üniversitelerin Bologna sürecine uygun ders müfredatları üzerinden elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Yapılan analiz neticesinde; ülkemiz sınırları içerisinde 121’i devlet 82’si vakıf olmak üzere toplam 203 adet üniversite bulunmaktadır. 203 üniversitenin 105’inde spor bilimlerine dair bölüm bulunur iken 98’inde herhangi bir lisans eğitimi veren spor bilimleri bölümüne rastlanamamıştır. 84 Devlet üniversitesi özel yetenek sınavı ile öğrenci alır iken 24 devlet üniversitesi merkezi yerleştirme ile öğrenci almaktadır. Hem özel yetenek sınavı hem de merkezi yerleştirme ile öğrenci alan üniversite sayısı 19’dur. Devlet üniversitelerinde özel yetenek sınavı ile öğrenci alan üniversitelerin kontenjanı 11881 iken merkezi yerleştirme kontenjanı 1959’dur. Vakıf üniversitelerinde merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaz iken özel yetenek sınavı ile aldıkları öğrenci sayısı 2483 olup; devlet ve özel üniversitelerin toplam kontenjanı 16323’tür. 105 üniversitenin Spor bilimlerine dair bölümlerinin müfredatı incelendiğinde sadece 8 üniversitede arama kurtarma dersinin seçmeli ders olarak okutulduğu görülmüştür. Deprem ülkesi olan Türkiye’de afet bilincinin artması, afete müdahale de hızlı koordineli ve bilinçli olunması için fiziksel eforla ilişkili olan arama kurtarma faaliyetlerin Spor bilimleri bünyesinde zorunlu hale getirilmesi gerekmekte olup; afet anında kamu ile koordineli bir şekilde çalışılmasının sağlanması gerekmektedir

The purpose of this research is to analyze the existing universities in Turkey through various variables and determine the frequency of inclusion of search and rescue courses in the curriculum of sports sciences departments. In the year 2022, data obtained from the Higher Education Information System, YÖK Atlas, and the curriculum of universities participating in the Bologna process were subjected to a descriptive analysis method. As a result of the analysis, it was found that there are a total of 203 universities in our country, including 121 public universities and 82 foundation universities. Out of these, 105 universities have departments related to sports sciences, while 98 universities do not offer any undergraduate education program in the field of sports sciences. Among the public universities, 84 admit students through special aptitude exams, while 24 public universities admit students through centralized placement. There are 19 universities that admit students through both special aptitude exams and centralized placement. The quota for public universities admitting students through special aptitude exams is 11,881, while the quota for centralized placement is 1,959. Foundation universities do not admit students through centralized placement; instead, they admit 2,483 students through special aptitude exams. The total quota for both public and private universities is 16,323. Upon examining the curricula of the sports sciences departments of the 105 universities, it was observed that only 8 universities offer search and rescue courses as elective courses. Given Turkey's susceptibility to earthquakes, there is a need to make search and rescue activities, which are associated with physical effort and vital for coordinated and conscious response to disasters, mandatory within the framework of sports sciences. It is crucial to ensure coordinated collaboration with the public sector during disasters.