Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi


Creative Commons License

Ayyıldız Durhan T., Kayhalak F., Kurtipek S.

Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.460-477, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.460-477
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Rekreasyonel farkındalığın rekreasyonel ürünleri satın alma tarzlarına olan etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılan araştırma, aynı zamanda belirli değişkenlerin rekreasyonel farkındalık ve rekreasyonel ürünleri satın alma tarzlarını değiştirme durumlarını da incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada yer alan çalışma grubu özel yurtlar ve devlet yurtlarında kalan 530 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler demografik bilgi formunun yanı sıra Rekreasyon Farkındalık Ölçeği ve Rekreasyonel Ürünleri Satın Alma Tarzları Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden, bağımsız örneklem t testinden, tek yönlü varyans analizi Anovadan, gruplar arası ilişkilerin belirlenmesi için Tukey testinden, pearson korelasyon testinden ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular katılımcıların yüksek bir rekreasyon farkındalığına sahip olduğu (162,52 21,46) ve ortalama düzeyde rekreasyonel ürünleri satın alma tarzları sergiledikleri belirlenmiştir (68,06 12,01). Cinsiyet, sınıf, gelir, verimli boş zamana sahip olma durumu, aktif veya pasif boş zaman değerlendirme durumu, özel veya devlet yurdunda kalma durumu ile ölçüm araçları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Diğer yandan Rekreasyon farkındalığı ile rekreasyonel ürünleri satın alma tarzları arasında pozitif yönlü zayıf ilişki olduğu belirlenmiştir (r=.28). Rekreasyon farkındalığının rekreasyonel ürün satın alma tarzlarına kısmen bir etki yaptığı(R2 =0, 13), rekreasyonel farkındalığın arttırılması ile katılımcıların rekreasyonel ürünleri satın alma tarzlarının belirli oranda etkileneceği değerlendirilmektedir.

The research, which was conducted to determine the effect of recreational awareness on the purchasing styles of recreational products, also aims to examine the changes in the recreational awareness and purchasing styles of certain variables. The study group included in the research consists of 530 university students living in private and state dormitories. In addition to the demographic information form, the data were obtained with the Recreational Awareness Scale and the Recreational Products Purchasing Styles Scale. In the analysis of the data, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance Anova, Tukey test, pearson correlation test and regression analysis were used to determine the relationships between groups. The findings revealed that the participants had a high awareness of recreation (162.52±21.46) and exhibited an average purchasing style of recreational products (68.06±12.01). Significant differences were found between gender, class, income, productive leisure time, active or passive leisure time, living in a private or state dormitory, and measurement tools. On the other hand, it was determined that there was a weak positive correlation between recreational awareness and purchasing styles of recreational products (r=.28). It is considered that recreational awareness has a partial effect on recreational product purchasing styles (R2 =0, 13), and by increasing recreational awareness, participants' recreational product purchasing styles will be affected to a certain extent.