AFET TAHLİYE MODELLENMESİNDE TEHLİKE AVININ ÖNEMİ: KAPALIÇARŞI ÖRNEK ÇALIŞMASI


Creative Commons License

Tunç B., Barış Ş., Yücel G., Saraçoğlu İ., Ciritci İ., Etemadi A.

5. Uluslararası Afet ve Dirençlilik Kongresi /AFAD 10 yılın ardından Ulusal Deprem Araştırma Programı UDAP Çalıştayı -Genişletilmiş Özetler, Kocaeli, Türkiye, 11 - 13 Ekim 2023, cilt.1, sa.1, ss.280-283

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.280-283
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

AFET VE ACİL DURUMLARDA KAPALIÇARŞI İÇİN ZARAR AZALTMA VE GÜVENLİ TAHLİYE MODELİ VE

EĞİTİM MODÜLÜ OLUŞTURULMASI

 

Berna TUNÇ 1, Şerif BARIŞ 1, Gül YÜCEL2, İlkay SARAÇOĞLU3, Ali ETEMADİ4, İlke CİRİTÇİ5, Süleyman TUNÇ6, Nilay ERGENÇ7, Deniz ÇAKA1, Solmaz ARZHANGİ8, Duygu YILMAZ9

 

1 Kocaeli Üniversitesi

2 İstanbul Rumeli Üniversitesi

3 Haliç Üniversitesi

4 İstanbul Esenyurt Üniversitesi

5 İstanbul Gelişim Üniversitesi

6 SENTEZ Yer ve Yapı Mühendisliği

7 MERG Mühendislik

8 Shaid Beheshti Üniversitesi

9 Afet Acil Durum Yönetimi Müdürlüğü

 

E-mail: berna@kocaeli.edu.tr

 

 

GENİŞLETİLMİŞ ÖZET

 

İstanbul Kapalıçarşı, tarihi yarımada içinde Beyazıt Meydanı kuzeyinde konumlanmıştır. Büyük Çarşı, Çarşü-yı Kebir veya Kapalıçarşı olarak adlandırılan çarşı, tek kitle ve aynı zamanda kurulmuş olmayıp, iki bedestenin (İç Bedesten veya Cevahir Bedesteni (yapım tarihi 1455-1460) ve Sandal Bedesteni (yapım tarihi 1545-1550)) etrafında hanların yoğunlaşması ve bunların arasındaki sokakların üstlerinin zaman içerisinde tonozlarla örtülerek dükkanların kagire dönüştürülmesi sonucu oluşmuştur. Hanlar dışında tek katlı bir yapıdır, bazı dükkanlarda asma kat ve bodrum katları bulunmaktadır (İslam Ansiklopedisi). Kapalıçarşı şu an itibariyle iki bedesten ve çarşıya açılan 14 Han yapısı ile tarihi kent dokusu içinde çevresindeki sokaklarla eklemlenmiş olarak işlevini sürdürmekte olan, 45000 m2 kapalı alana sahip, yaklaşık 3.600 dükkandan oluşan, İstanbul’a gelen yerli ve yabancı turistlerin büyük çoğunluğunun mutlaka uğradığı önemli bir tarihi ticaret merkezidir. Kapalıçarşı’nın tarihsel süreç içerisinde geçirdiği değişim ve büyüme ile sokak sayısı artmış ve 97 farklı türde ürünün satıldığı yoğun dönemlerde günde yaklaşık 150.000 kişinin giriş yaptığı bir alışveriş merkezi olarak kapalı bir çarşı işlevini sürdürmektedir.

 

Kapalıçarşı, tarihi boyunca çok sayıda deprem, yangın ve sellere maruz kalmıştır. Başlangıçta iki bedesten etrafında ahşap küçük dükkânlardan oluşan çarşının kapalı ve kâgir duvarlarla çevrili olarak düzenlenmesi 1701 tarihindeki yangın afeti nedeniyledir (Cezar, 1985). Aynı şekilde tarihi kayıtlar çok sık bir şekilde deprem ve yangınlardan çarşının etkilendiğini göstermektedir (1766 ve 1894 tarihli depremler, 1515, 1588, 1618, 1645, 1652, 1658, 1660, 1687, 1695, 1701, 1730-31, 1750, 1791, 1943, 1954 tarihlerindeki Kapalıçarşı yangınları) (Cezar, 1985; Müller-Wiener, 2001). Yangınlar ve depremler nedeniyle oluşan hasarın giderilmesine yönelik çok sayıda onarım sözkonusu olmuştur (1696, 1730, 1767, 1898, 1943 ve 1954 tarihli restorasyonlar) (Cezar, 1985; Müller-Wiener, 2001; Gülersoy, 1979). 1766 ve 1894 depremleri nedeniyle önemli derecede can ve mal kaybı yaşanmış, 1894 deprem hasarının giderilmesi dört yılı aşmış ve bu süreçte geçici bir bölgede faaliyet yürütülmüştür (Batur ve Tanyeli, 1993). Kapalıçarşının maruz kaldığı dikkat çekici afetler ve onarım kromolojisi Şekil 1’de verilmiştir.

 

Şekil 1. İstanbul Kapalıçarşı’yı Etkileyen Afetler ve Onarım Kronolojisi (Yücel, G., 2015).

 

 

Bu proje, İstanbul’un kültürel mirası ve dünyaca bilinen Kapalıçarşı’da olası bir afet veya acil durumunda oluşabilecek can ve mal kayıplarını azaltacak çalışmaları kapsamaktadır. Projenin genel aşamalarını “eğitim modülü”, “tahliye planı” ve “uyarı sistemi” olmak üzere 3 ana başlık altında özetleyebiliriz.

 

Eğitim Modülü

 

Olası büyük bir deprem sırasında oluşacak kaos, hasar ve yol kapanmaları nedeniyle çarşıda bulunan emtia güvenliği, ilkyardım, yangın ve güvenli tahliye gibi hizmetlerin dışardan erişimi gecikecektir. İlkyardım görevlileri, güvenlik güçleri ve itfaiye ekipleri gelinceye kadar afetlere müdahale mutlaka Kapalıçarşı Yönetimi, güvenlik personeli ile eğitim almış çarşı esnafı veya çalışanları tarafından oluşturulacak ekiplerle mümkün olacaktır. Bu amaçla çarşıda bulunan tüm çalışanların temel afet bilinci eğitimleri almaları, ayrıca alış-veriş ve başka amaçlarla gelen yerli ve yabancı turistlere basit ve hızlı doğru davranış bilgileri verilmesi planlanmıştır. Bu eğitimlerin de hızlı, etkili ve kolay öğrenilebilir olması için proje kapsamında geliştirilen eğitim modülü ile her türlü afet ve acil durum için gereken tüm bilgiler mobil uygulamaya aktarılarak, personelin eğitiminde ve sonrasında kullanımlarına sunulacak ve çarşıyı ziyaret eden herkesin bu uygulamaya erişimi sağlanacaktır. Bunun yanında çarşıda meydana gelebilecek bir acil durum sonrasında ilk müdahaleyi yapması olası olan güvenlik görevlilerine yönelik yüzyüze eğitimler gerçekleştirilmiştir. Bu eğitimlerin öncesinde ve sonrasında kazanımları değerlendirmek için “ön test” ve “son test” uygulamaları yapılmıştır.

 

Tahliye Planı

 

Özelikle yaz aylarında ziyaretçilerinin yoğun ve turist ağırlıklı olması, sokak düzeninin ana akslar dışında değişken olması, acil durumda kaçışı güçleştirecek faktörler olarak sayılabilir. Olası büyük bir deprem veya büyük bir yangın sırası ve sonrasında oluşabilecek kaos ve panik durumunda insanların çok dar çıkışlara yönelmesi büyük bir izdiham yaratacaktır. Ayrıca, dükkanların önünde bulunan tezgah ve malzemelerin devrilip savrulması ise acil durumlarda tahliyeyi oldukça zorlaştıracak unsurlardır. Bu kapsamda öncelikle kullanılan mevcut güzergâhların ve çıkış kapılarının fiziksel yapısı ve çarşı içi kullanım yoğunluklarının belirlenmesi gereklidir. Tahliye süreci, çeşitli acil durumları veya felaketleri yönetmek ve kontrol etmek için acil durum müdahale stratejisinin önemli bir parçasıdır. Çarşı içindeki sektörel dağılım, kullanım yoğunlukları, kaçış yolları, kapıların genişlikleri ve kullanım kapasiteleri ile birlikte bütünleşik analiz yapılarak güvenli rotalar belirlenecek ve tahliye süreci tahmin edilecektir. Bu projede öncelikle dinamik ağ akış modeli ile acil tahliye yollarına karar verilecektir. Tahliye süresini etkileyen insan davranışları, kaçış yol seçimi, aşırı kalabalığa bağlı hız ve kuyruk süreleri göz önüne alınarak senaryolar oluşturulacaktır. Simülasyon programı ile çeşitli senaryolar analiz edilerek, incelenen modelin güvenirliliği değerlendirilecek ve bunun sonucunda tahliye yönetimi için gerçeğe yakın veriler önerilebilecektir. Tahliye planlarının oluşturulabilmesi sokaklar, kapılar, dükkanlar, ziyaretçi sayıları, çarşının mevsimsel ve günlük insan yoğunlukları gibi çarşı dinamiklerine bağlı birçok parametre değerlendirilmeye alınmıştır. Yapılan modelleme ve senaryo çalışmalarının sonucunda elde edilen bilgiler kullanılarak uyarı sistemleri ve akıllı yönlendirmeler planlanacaktır.

 

Uyarı Sistemi

 

Akıllı yönlendirme çalışmasının tasarımı ile ilgili olarak LoRaWAN teknolojisi ile çalışılmaya karar verilmiştir. Çok düşük güç tüketimi ile geniş alanda çift yönlü iletişim sunan bir ağ protokolüdür. İletişim menzilleri, kullanılan LoRa modüllerine göre, alandaki engellere ve çevresel koşullara göre değişiklik göstermektedir. Şehir içinde 2-4 km şehir dışında ise 15 km ye kadar veri akışı sağlanabilmektedir. Uygun maliyetli olarak anılmasının sebebi lisanssız ISM radyo bantlarını kullanması ve veri gönderirken de alırken de düşük akım (50mA) çekmesidir.

Tahliye model ve senaryo çalışmaları sonucunda elde edilen sonuçlar kullanılarak uyarı ve tahliye sistemleri tamamlanacaktır.

 

SONUÇLAR

 

Projenin başladığı tarihin öncesinde başlayan ve 2023 yılı yaz aylarında tamamlanan restorasyon çalışmaları ve pandemi süreci nedeniyle proje planlanan zaman aralığında tamamlanamamıştır. Özellikle tahliye planlarının modellenmesi için ihtiyaç duyulan, çarşıya ait bazı bilgilerin temini de bu gerekçelerle elde edilememiş, koşullara uygun çeşitli yöntemler ile teminine gidilmiştir. Pandemi sürecinin ve restorasyon çalışmalarının tamamlanması neticesinde çalışmalar hız kazanmıştır. Yürütülen bu çalışmanın sonucunda elde edilen sonuçlar, diğer tarihi kapalı çarşılar için de kullanılabilir model oluşturabilecektir. Ayrıca acil tahliye yönetimi sürecine dahil olacak diğer kurumlar (sağlık, itfaiye, emniyet gibi) için de faydalı veriler sağlayacaktır. Afetlerin etkilerini azaltmanın yegane yolu mecut alarm sistemlerini kurmanın yanı sıra afeti yaşayacak kişilerde toplumsal kapasiteyi artırmak şarttır. Verilen temel afet ve farkındalık eğitimleri ile deprem, yangın veya sel gibi afetler ile terörüst saldırılarda önemli olan doğru davranış şekillerinin bilinmesi ve yerel kişilerin olaylara müdahale etmesi can ve mal kayıplarını azaltacaktır. Tahliye planlarının oluşturulabilmesi için ihtiyaç duyulan veriler için çarşı içinde ve çevresinde çok sayıda gözlem, ölçüm ve değerlendirme yapılmıştır. Kapılar, sokaklar, dükkanlar, satışı yapılan ürünler ve bunların çarşı içindeki dağılımı, ziyaretçilere yönelik gerek sayısal, gerek gözlemsel çalışmalar yanında bazı parametreler için zamana bağlı değişimler olmak üzere geniş bir veri seti bu sayede elde edilmiştir. Bu veri seti, ilerleyen dönemlerde yapılacak çalışmalara da altlık oluşturacak kalite ve hassasiyete sahiptir.

 

KAYNAKÇA

 

Batur, A. veTanyeli, G. (1993). 1894  Depremi ve İstanbul’un Tarihi Yapılarındaki Hasar Üzerine Bir Örnekleme Çalışması: Kapalıçarşı. 2.Ulusal Deprem Mühendisliği Konferansı Bildiri Kitabı. 244-252.

 

Cezar, M. (1985). Tipik Yapılariyla Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, Mimar Sinan Üniversitesi Yayını, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul

 

Yücel G. (2015). Deprem Tehlikesi ve Tarihi Çarşılar: İstanbul Kapalıçarşı, 3.Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı, 14-16 Ekim, İzmir, 2015.

 

Gülersoy, Ç. (1979) “Kapalı Çarşının Romanı”, İstanbul Kitaplığı Ltd. Yayını, İstanbul ICOMOS (Uluslar arası Anıtlar ve Sitler Konseyi) 1987. Tarihi Kentlerin ve Kentsel Alanların Korunması Tüzüğü, Washington Tüzüğü 1987, ICOMOS [internet: www.icomos.org.tr, erişim: Ocak 2015]

 

İstanbul Üniversitesi, 2023. Erişim Adresi: http://katalog.istanbul.edu.tr/client/tr_TR/default_tr/search/results?qu=kapal%C4%B1%C3%A7ar%C5%9F%C4%B1&te=&lm=IUNEKABDUL

 

Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topografyası, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul