Foucault'nun Biyoiktidar Kavramı Işığında Tütün Karşıtı Kamu Spotları Üzerine Bir Söylem Analizi.


Cansever A. B.

Kimlik İnşa Süreci ve İletişimsel Paradigmalar, Orhun Doğuş Yılmaz,Serhat Ulağlı, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.117-143, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.117-143
  • Editörler: Orhun Doğuş Yılmaz,Serhat Ulağlı, Editör
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Biyoiktidar; beden disiplinleri ve nüfus stratejileri olmak üzere iki boyuttan oluşmaktadır. Foucault'ya göre beden biyopolitik bir gerçekliktir. Bu çalışmada "siyaset dışı" ve "masum" bir alan olarak görülen televizyonda yayınlanan tütün karşıtı kamu spotlarının biyopolitik stratejilerin uygulandığı bir alan olduğu varsayılmıştır. Bu varsayım doğrultusunda Türkiye'de 2011-2019 yılları arasında televizyonda yayınlanmış tütün mamulleriyle ilgili kamu spotları Foucault'cu biyoiktidar kavramı ışığında eleştirel söylem analizi yöntemi uygulanarak tartışılmıştır. Çalışmanın sonucuna göre kamu spotlarının ve tütün karşıtı hükümet politikalarının aynı dönemde yaygınlık kazanması tesadüf değildir. Çalışmada siyasetten arınmış masum bir alan olarak görülen kamu spotlarının aslında Türkiye'de iktidarın biyopolitika stratejilerine uygun söylemler taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır.