İşletme Akademisi Dergisi, vol.5, no.4, pp.355-378, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Manufacturing companies can gain competitive advantage by developing sustainable
relationships with suppliers. Sustainable supplier selection also includes supplier evaluation in
line with economic, social and environmental outcomes. There are many suppliers in the market
and the most suitable one should be selected. In supplier selection, many factors such as
supplier performance, competence, process follow-up, price, effective communication,
technological aptitude and after-sales support play a role. This research was planned to select
the most suitable supplier among five suppliers in the raw material selection used in the
production line of an electrical materials manufacturing factory located in Hadımköy, Istanbul.
First of all, a supplier selection team was formed with 5 people who were the business owner,
economist, political scientist manager and academician in the field of business. It was aimed to
solve the problem with the SWARA method according to the criteria of quality, delivery, cost,
service, supplier company, innovation and sustainability in line with the literature and face-to-
face interviews. When the criteria are evaluated according to their importance, delivery is the
first criterion (1.55), followed by quality (1.07), cost (0.91), supplier company (0.81), service
(0.7), innovation and sustainability (0.55). Delivery is the most important for the manufacturing
company in question. Delivery that is not made on time and appropriately affects production.
When customer demands cannot be met on time, customers may prefer other companies. Loss
of customers will reduce the company's income.
İmalat işletmeleri tedarikçilerle sürdürülebilir ilişkiler geliştirerek rekabet üstünlüğü
sağlayabilirler. Sürdürülebilir tedarikçi seçimi de ekonomik, sosyal ve çevresel çıktılar
doğrultusunda tedarikçi değerlendirmeyi içerir. Piyasada birçok tedarikçi bulunur ve bunların
arasında en uygunun olanın seçilmesi gerekir. Tedarikçi seçiminde, tedarikçinin performansı,
yetkinliği, süreci takip etmesi, fiyat, etkin iletişim, teknolojiye yatkınlık ve satış sonrası destek
gibi birçok faktör rol oynamaktadır. Bu araştırma İstanbul Hadımköy’de bulunan bir elektrik
malzemeleri imalat fabrikasının üretim hattında kullanılan hammadde seçiminde beş tedarikçi
arasından en uygun tedarikçi seçimi için planlanmıştır. Öncelikle işletme sahibi, iktisatçı, siyaset
bilimci yönetici ve işletme dalında akademisyen olan 5 kişi ile tedarikçi seçimi ekibi
oluşturulmuştur. Literatür doğrultusunda ve yüz yüze görüşmelerle kalite, teslimat, maliyet,
hizmet, tedarikçi firma, yenilik ve sürdürülebilirlik kriterlerine göre SWARA yöntemi ile problem
çözülmesi amaçlanmıştır. Kriterler önem derecesine göre değerlendirildiğinde birinci sırada
teslimat son kriter ağırlığı (1.55), bunları sırasıyla kalite (1.07), maliyet (0,91),tedarikçi firma
(0.81), hizmet (0.7) yenilik ve sürdürülebilirlik (0.55) takip etmiştir. Söz konusu imalat firması
için en önemli teslimattır. Zamanında ve uygun olarak yapılmayan teslimat üretimi
etkilemektedir. Müşteri talepleri zamanında karşılanamayınca müşteriler başka firmaları tercih
edebilmektedir. Müşteri kaybı firmanın gelirlerini azaltacaktır.