Evaluation of Sustainable Supplier Selection Problem in Manufacturing Industry Using SWARA Method


Creative Commons License

Erdal N.

İşletme Akademisi Dergisi, vol.5, no.4, pp.355-378, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 5 Issue: 4
  • Publication Date: 2024
  • Journal Name: İşletme Akademisi Dergisi
  • Journal Indexes: Other Indexes
  • Page Numbers: pp.355-378
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

Manufacturing companies can gain competitive advantage by developing sustainable

relationships with suppliers. Sustainable supplier selection also includes supplier evaluation in

line with economic, social and environmental outcomes. There are many suppliers in the market

and the most suitable one should be selected. In supplier selection, many factors such as

supplier performance, competence, process follow-up, price, effective communication,

technological aptitude and after-sales support play a role. This research was planned to select

the most suitable supplier among five suppliers in the raw material selection used in the

production line of an electrical materials manufacturing factory located in Hadımköy, Istanbul.

First of all, a supplier selection team was formed with 5 people who were the business owner,

economist, political scientist manager and academician in the field of business. It was aimed to

solve the problem with the SWARA method according to the criteria of quality, delivery, cost,

service, supplier company, innovation and sustainability in line with the literature and face-to-

face interviews. When the criteria are evaluated according to their importance, delivery is the

first criterion (1.55), followed by quality (1.07), cost (0.91), supplier company (0.81), service

(0.7), innovation and sustainability (0.55). Delivery is the most important for the manufacturing

company in question. Delivery that is not made on time and appropriately affects production.

When customer demands cannot be met on time, customers may prefer other companies. Loss

of customers will reduce the company's income.

İmalat işletmeleri tedarikçilerle sürdürülebilir ilişkiler geliştirerek rekabet üstünlüğü

sağlayabilirler. Sürdürülebilir tedarikçi seçimi de ekonomik, sosyal ve çevresel çıktılar

doğrultusunda tedarikçi değerlendirmeyi içerir. Piyasada birçok tedarikçi bulunur ve bunların

arasında en uygunun olanın seçilmesi gerekir. Tedarikçi seçiminde, tedarikçinin performansı,

yetkinliği, süreci takip etmesi, fiyat, etkin iletişim, teknolojiye yatkınlık ve satış sonrası destek

gibi birçok faktör rol oynamaktadır. Bu araştırma İstanbul Hadımköy’de bulunan bir elektrik

malzemeleri imalat fabrikasının üretim hattında kullanılan hammadde seçiminde beş tedarikçi

arasından en uygun tedarikçi seçimi için planlanmıştır. Öncelikle işletme sahibi, iktisatçı, siyaset

bilimci yönetici ve işletme dalında akademisyen olan 5 kişi ile tedarikçi seçimi ekibi

oluşturulmuştur. Literatür doğrultusunda ve yüz yüze görüşmelerle kalite, teslimat, maliyet,

hizmet, tedarikçi firma, yenilik ve sürdürülebilirlik kriterlerine göre SWARA yöntemi ile problem

çözülmesi amaçlanmıştır. Kriterler önem derecesine göre değerlendirildiğinde birinci sırada

teslimat son kriter ağırlığı (1.55), bunları sırasıyla kalite (1.07), maliyet (0,91),tedarikçi firma

(0.81), hizmet (0.7) yenilik ve sürdürülebilirlik (0.55) takip etmiştir. Söz konusu imalat firması

için en önemli teslimattır. Zamanında ve uygun olarak yapılmayan teslimat üretimi

etkilemektedir. Müşteri talepleri zamanında karşılanamayınca müşteriler başka firmaları tercih

edebilmektedir. Müşteri kaybı firmanın gelirlerini azaltacaktır.