ANLATININ DİJİTALLE DÖNÜŞEN DÜNYASI: AAAHH BELİNDA ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Kızılırmak D., Arık Ö. E.

11. Uluslararası İletişim Günleri, İstanbul, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2024, ss.44

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.44
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2016’da Türkiye’de yayın hayatına başlayan Netflix, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de televizyon izleme alışkanlıklarımızda kökten bir değişime neden oldu. Dünya genelinde 260 milyonun üzerinde abonesi bulunan Netfix’in, geçtiğimiz yılın verilerine göre, Türkiye’de 3,5 milyonun üzerinde abonesi bulunuyor. 190’dan fazla ülkede yayın yapan Netflix, özel içerikleriyle adından sıkça söz ettiriyor. 2023 yılında Türkiye’de oldukça gündem olan içeriklerden biri ise 1986 yılında Atıf Yılmaz’ın yönetmenliğini yaptığı Aaahh Belinda filminin yeniden çevrimi oldu. 2023 yılının Aaahh Belinda’sı çeşitli yönlerden yeniden çevrim filmlerden farklılaşmakla birlikte senaryonun özüne bağlılığı ile bir yeniden çevrim film özelliği taşımaktadır. Dijital platformların film, dizi, belgesel izleme alışkanlıklarını değiştirmesi kadar hikâyenin özü üzerinde büyük değişimler yarattığı, bu film ile oldukça net biçimde gözlemlenebilmektedir. İzleme alışkanlıkları değiştiği gibi içerik yapım, üretim ve yayım süreçleri de dönüşmüş; bu süreçlerde geleneksel yöntemler ve araçlar yerlerini “dijital yöntem ve araçlara” bırakmıştır. Bu çalışmada; dijital dünyanın film izleme alışkanlıkları kadar film içeriklerini nasıl şekillendirdiği iki filmin karşılaştırmalı olarak analiz edilmesiyle ortaya konulmuştur. İlk filmin çekiminden bu yana geçen yaklaşık 40 yıllık süreçte yaşanan toplumsal dönüşüm de, yeniden çevrimde gözler önüne serilmektedir. Çalışmada, gösteri toplumu kavramı üzerinden; yeni dönem dijital-kapitalist tüketim beklentileriyle şekillenen fantazya ve karakter dönüşümleri ele alınmaktadır. İki film eleştirel söylem analizi ile incelemeye tabi tutularak, iki yapıt arasındaki feminist ve toplumcu söylem farkları ile sanatsal kaygılar tartışılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Netflix, Aaahh Belinda, dijitalleşme, yeniden çevrim.