Siyasal İletişim Bağlamında Komedi ve Performansa Dayalı Yeni Politik Figürler Üzerine Bir Analiz


Creative Commons License

Erol D., Ergen E.

Yeni Yüzyıl'da İletişim Kongresi, İstanbul, Türkiye, 09 Haziran 2022, ss.40, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.40
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda dünya politik arenasında karşımıza çıkan liderlerin bildiğimiz, alışılagelmiş politik kimlik sunumlarının dışına çıkmaya başladığını görmekteyiz. Donald Trump, Boris Johnson, Volodymyr Zelensky ve Beppe Grillo gibi bir zamanlar kitle iletişim araçlarını kullanarak yaptıkları televizyon programları ve politik hicivlerle önemli kitleleri yakalayan bu yeni politik figürler veya siyasi girişimciler süreç içinde ana akım medyanın mantığını ve izleyici kitlesinin medya talebini çözümlemiştir. Kendi medya kanalını yaratma imkânı sunan yeni medya ortamının olanaklarını da etkin bir şekilde kullanan bu yeni figürler kitleler üzerindeki politik etkilerini günden güne artırmaktadır. Medya tüketim alışkanlıkları içinde gün geçtikçe daha fazla yer edinen yeni medya araçlarının etkisiyle değişen izleyici kitlesinin politik beklentilerini rasyonel bir kamusal iletişim faaliyeti yürüten politikacılardansa, yeni medyaya iyi adapte olabilen bu siyasi girişimcile karşılamıştır. Siyaset arenasının bu yeni figürleri ilgi çekici ve bazen komik politik halkla ilişkiler sunumlarının üretimini içeren performansa dayalı bir uygulama tarzına sahiptir. Komedi ve performansa dayalı kamusal iletişim temelinde yükselen bu politik girişimci figürleri anlamlandırabilmek adına izleyicilerin medyadan beklentilerinin nasıl bir dönüşüm sürecinden geçtiğini incelememiz gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı bu bağlamda; komedi ve performansa dayalı yeni politik figürlerin veya siyasi girişimcilerin söylemlerini siyasal iletişim açısından ele alarak yeni medyanın sunduğu imkânlardan nasıl faydalandıkları, kendi kitlelerini yaratırken komedi ve hiciv unsurlarını nasıl kullandıklarına yönelik bir analiz yapmaktır. Araştırmada söylem analizi kullanılmış ve yorumsamacı yaklaşım benimsenmiştir. Bu çalışmanın alana sunacağı en önemli katkılardan biri Türkiye’de henüz karşımıza çıkmasa da yeni medyanın sunduğu imkânlarla ortaya çıkacak yeni politik figürlere ve politika yapma biçimlerine yönelik bir öngörü kazandıracak olmasıdır. Bu bağlamda da sosyal medyada güldürü ve hiciv unsurlarını kullanarak dikkat çeken ve ciddi kitlelere ulaşan, politika ile ilgisi olmamakla birlikte gittikçe politikleşen Atilla Taş, Ahmet Sonuç (Jahrein), Şahan Gökbakar gibi isimlerin söylemleri de incelenecektir.