DİJİTAL PAZARLAMADA SOHBET ROBOTLARININ KULLANIMI


Creative Commons License

Özcan R., Sivaslıoğlu F.

AVRASYA 10th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES , Tbilisi, Gürcistan, 2 - 05 Mayıs 2024, ss.4-5

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tbilisi
  • Basıldığı Ülke: Gürcistan
  • Sayfa Sayıları: ss.4-5
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital pazarlama, internet ve dijital platformların kullanımı ile pazarlama, plan ve strateji uygulamalarıdır. Müşteri beklentilerinin sürekli değiştiği dijital dünyada markaların, modern pazarlama ve müşteri hizmetlerine uymaları zorunluluk haline gelmiştir. Bu noktada sohbet robotları (ChatBot) sadece dijital yenilik değil ayrıca da markaların müşterilere etkin bir şekilde ulaşmalarını sağlayan becerikli bir yardımcı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sohbet robotları ilk olarak 1960’ların başında Massachusetts Institute of Technology (MIT) Yapay Zeka Laboratuvarı’nda Joseph Weizenbaum tarafından geliştirilmeye başlanmıştır. ELIZA ilk sohbet robotu olarak kullanıcıların duygusal deneyimlerini ve düşüncelerini anlamaya çalışan ChatBot olarak kabul edilmektedir. Sohbet robotu kullanıcıyla mesajlaşarak sesli veya yazılı olarak doğal dilde sohbet edebilen bir Yapay Zeka (AI) programıdır. Sohbet robotlarının dijital pazarlamada kullanım senaryoları; müşteri hizmetleri, e-ticaret, ürün tavsiyeleri, stok bilgisi, sipariş takibi, sıkça sorulan sorulara yanıt verme, sepet hatırlatıcıları, promosyon ve indirim bilgilendirme, müşteri geri bildirim toplama, ürün karşılaştırma ve kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleridir. Dijital pazarlamada sohbet robotları, kurumlara ve müşterilere hızlı sorun çözme, maliyetleri azaltma, verimlilik ve satışları artırma, insan hatasını en aza indirme, müşteriye 7/24 destek verme, veri toplama gibi birçok görevi üstlenmektedir. Gerçek hayattan sohbet robotları uygulamaları, müşteri hizmetlerinde (THY, H&M, Sephora, Trendyol, Louis Vuitton), finans ve bankacılıkta (Garanti BBVA, Ziraat Bankası), eğitim (Duolingo, EBA), eğlence ve medyada (Spotify, BluTV) olarak kullanılmaktadır. Sohbet robotları, gelecekte yalnızca bilgi sağlama ve basit görevlerin ötesine geçerek, finansal işlemler ve satın almalar gibi karmaşık işlemleri de gerçekleştirecektir. Kullanıcı deneyimlerinde kişiselleştirme ve özelleştirme ön planda tutulacaktır. Sohbet robotları teknolojisinin yaygınlaşması ile veri güvenliği ve gizlilik konuları önem kazanacaktır. Bu çalışmada, dijital pazarlamada sohbet robotları kullanımının önemine değinilmekte, sistemli bir çalışmanın araştırmacılara sunulması hedeflenmektedir. Ve güncel bir konu olarak literatürde önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir. 

Digital marketing is the application of marketing, planning and strategy with the use of the Internet and digital platforms. In a digital world where customer expectations are constantly changing, it has become imperative for brands to comply with modern marketing and customer service. At this point, chatbots appear not only as digital innovation, but also as a resourceful helper that allows brands to reach customers effectively. Chatbots were first developed by Joseph Weizenbaum at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) Artificial Intelligence Laboratory in the early 1960s. ELIZA is recognized as the first chatbot that tries to understand the emotional experiences and thoughts of users as a chatbot. A chat robot is an Artificial Intelligence (AI) program that can communicate with the user in a natural language by texting, voice or in writing. The usage scenarios of chatbots in digital marketing are customer service, e-commerce, product recommendations, stock information, order tracking, answering frequently asked questions, cart reminders, promotion and discount information, customer feedback collection, product comparison and personalized shopping experiences. In digital marketing, chatbots undertake many tasks such as solving problems quickly to institutions and customers, reducing costs, increasing efficiency and sales, minimizing human error, providing 24/7 support to the customer, collecting data. Real-life chatbot applications are used in customer service (Turkish Airlines, H&M, Sephora, Trendyol, Louis Vuitton), finance and banking applications (Garanti BBVA, Ziraat Bank), education applications (Duolingo, EBA), entertainment applications and media applications (Spotify, BluTV). Chatbots will go beyond just providing information and simple tasks in the future, and will also perform complex transactions such as financial transactions and purchases. Personalization and customization will be kept at the forefront in user experiences. With the spread of chatbot technology, data security and privacy issues will become important. In this study, the importance of using chatbots in digital marketing is mentioned and it is aimed to present a systematic study to researchers. And it is thought that it will be an important source in literature as a current topic.