3. Uluslararası Bankacılık Kongresi, İstanbul, Türkiye, 6 - 07 Ekim 2022, ss.148-152
Teknoloji alanında son birkaç on yılda yaşanan hızlı gelişmeler insanların yaşama ve iş yapma şekillerinde
köklü değişimleri beraberinde getirmiştir (Sardana ve Singhania, 2020: 28). Kaçınılmaz şekilde finans
sektörünü de kapsayan bu gelişmeler geleneksel bankacılık alanına dair yapıların da değişmesine neden
olmaktadır (Windasari vd., 2022: 1). Teknolojik gelişmeler ve finansal hizmetlerin dijitalleşmesiyle fiziksel
ve sanal ortamlar hızla birbirilerine yaklaşmaktadır (Jünger ve Mietzner, 2020: 1). Bu bağlamda dijital
bankacılık en genel biçimiyle bankacılık işlemlerini yürütmek için teknolojinin kullanılmasını ifade eder
(Alkhowaiter, 2020: 1). Böylece dijital bankacılık rahatlığı ve yenilikçi teknikleriyle müşterilerine zaman
ve işlem ücretleri açısından tasarruf sağlar (Canatan ve İpek, 2022: 7). Ayrıca işlem kolaylığı sayesinde
müşterilerin yıpranmasını en aza indirirken müşteri sadakatini ise en üst düzeye çıkarabilir (Pavithra ve
Geetha, 2021; 1608). Ayrıca dijital bankacılık kullanma niyetini (Nguyen, 2020; Esen, 2020; Daver, 2021),
kullanıcılar tarafından benimsenmesini ve deneyimlerini (Alkhowaiter, 2020; Jünger ve Mietzner, 2020;
Windasari vd., 2022) performansını (Koroleva ve Kudryavtseva, 2019; Chauhan vd., 2022) araştıran ilgili
literatür hem etki alanıyla hem de dijital bankacılığın mobil ve internet (Al-Malkawi, 2016; Sha ve
Mohammad 2017; Anouze veAlamro, 2019) bankacılığını içermesiyle geniş bir alanı kapsamaktadır. Bu
açıdan dijital bankacılık kullanımını etkileyebilecek faktörlerin özellikle finansal davranışlar açısından
ortaya konması hem önemlidir hem de ilgili literatürün devamı niteliğindedir. Çünkü dijital bankacılık,
açıklanan faydaları yanında tasarruf, borçlanma ve yatırımlar yönünden hiçbir fiziksel bankada olmayan
şartları barındırabilir (Windasari vd., 2022: 1). Bu bağlamda çalışmanın temel amacı dijital bankacılık
kullanımına etkisi olabilecek finansal davranışları ve demografik özellikleri tespit etmektir. Bu amaç
doğrultusunda dijital bankacılık kullanımı üzerinde etkisi olabilecek faktörler 2017 Global Findex veri seti
üzerinden logit model aracılığıyla araştırılmıştır. Böylece farklı güdülerle gerçekleştirilen tasarruf,
borçlanma ve ödeme davranışlarıyla demografik özelliklerin dijital bankacılık kullanımı üzerine etkileri
tahmin edilebilir. Dijital bankacılık üzerinde etkili olabilecek faktörlerin özellikle finansal davranışlar
çerçevesinde mikro temelde ortaya konulmasının bir faydası politika yapıcılara makro ekonomik çıkarımlar
sunabilecek olmasıdır. Diğer bir faydası ise dijital kanallarını sürekli yenilemek durumunda olan bankalara
geliştirecekleri yeni dijital ürünlerde temel alabilecekleri somut finansal davranışlarla ilgili ipuçları
verebilmesidir.