AFET YÖNETİMİ VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ SEMPOZYUMU, Eskişehir, Turkey, 16 - 17 June 2025, (Unpublished)
İklim Değişikliği Kaynaklı Afetlere
Hazırlıkta Afet Eğitiminin İçeriğinin İncelenmesi: AFAD Gönüllülük Sistemi
Eğitimlerinin Kapsamlı Bir Analizi
Sevda AYDIN1, İbrahim
Güray YONTAR2
1 Gelişim Üniversitesi, Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, İlk ve Acil Yardım Bölümü, İstanbul, Türkiye
2 Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi, Yerel Yönetimler, Kent ve Çevre Politikaları
Anabilim Dalı, İzmir, Türkiye
ÖZ
İklim değişikliği, gezegenimizin
karşı karşıya olduğu en derin ve karmaşık küresel sorunlardan biri olarak
varlığını sürdürmekte ve yıkıcı etkileri her geçen gün daha çarpıcı bir biçimde
hissedilmektedir. Küresel ortalama sıcaklıklardaki sürekli ve endişe verici
artış, tahmin edilemez ve aşırı uçlara varan değişken yağış rejimleri,
kutuplardaki ve dağlardaki buzullarda geri dönüşü olmayan erime ve deniz
seviyesindeki yükselme gibi belirgin ve geri döndürülemez fiziksel değişimler,
ekstrem hava olaylarının hem görülme sıklığını hem de yıkıcı gücünü önemli
ölçüde artırmaktadır. Bu tablo, geleneksel afet algısının sınırlarını
zorlayarak kuraklık, şiddetli fırtınalar ve kontrolden çıkan orman
yangınlarındaki ve sıcak hava dalgaları gibi iklim kaynaklı endişe verici afetlerin
ortaya çıkmasına ve mevcut afetlerin yol açtığı tahribatın derinleşmesine neden
olmaktadır. Üstelik, artan sıcak hava dalgaları, başta savunmasız gruplar olmak
üzere doğrudan tüm insanların sağlığını tehdit eden ciddi ve küresel bir risk
faktörü olarak karşımıza çıkmaktadır. Hızla
değişen ve öngörülmesi giderek zorlaşan karmaşık riskler karşısında toplumların
proaktif, bütüncül ve bilimsel temellere dayanan bir yaklaşımla hazırlıklı olunması
gerekmektedir. Hazırlıklı olmak öncelikle can kayıplarını, yaralanmaları ve
kalıcı/geçici sakatlıkları en aza indirmek, ekonomik kayıpları azaltmak ve
nihayetinde sosyal yapıyı ve toplumsal huzuru korumak adına hayati bir
zorunluluktur. Afet eğitiminin ise, bu kapsamlı hazırlık sürecinin temelini oluşturan,
bireysel ve toplumsal farkındalığı artıran ve vazgeçilemez bir unsur olduğu
söylenebilir. Günümüzde, söz konusu afet eğitimleri, toplumun tüm katmanlarına
ulaşabilmek amacıyla yenilikçi ve çeşitli kanallar aracılığıyla sunulmaktadır.
Gerek gönüllülük esasına dayalı olarak faaliyet gösteren sivil toplum
kuruluşlarının çabalarıyla gerekse örgün eğitim sistemi içerisinde okullarda
verilen derslerle bireylerin afet bilinci kazanması ve temel hazırlık
becerilerini etkin bir şekilde edinmesi hedeflenmektedir. Türkiye'de afet
yönetimi alanındaki birincil yetkili kurum olan Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığı (AFAD), 2019 yılı temmuz ayında hayata geçirdiği AFAD Gönüllülük
Sistemi Projesi ile topluma afet eğitimleri verilmesi ve bu hayati bilgilerin
daha geniş kitlelere ulaştırılması konusunda önemli bir adım atmıştır. 2025
yılı resmi verilerine göre, Afet Gönüllülük Projesi kapsamında kayıtlı gönüllü
sayısı toplamda 1.5 milyonun üzerine çıkarak dikkat çekici bir boyuta
ulaşmıştır. Tam da bu noktada, sunulan bu eğitimlerin içeriğinin bilimsel
niteliği, kapsamı ve güncelliği kritik bir önem kazanmaktadır. İklim
değişikliğinin tetiklediği ve etkileri giderek daha yoğun hissedilen afetlerin
artan sıklığı, geniş coğrafyalara yayılımı ve yüksek yıkıcı potansiyeli göz
önüne alındığında, mevcut afet eğitimlerinin bu yeni ve karmaşık riskleri ne
ölçüde kapsadığı ve dolayısıyla toplumsal direncin artırılmasına ne kadar somut
bir katkı sunduğu önemli bir sorgulama alanı oluşturmaktadır. Mevcut literatür
incelendiğinde, Türkiye'nin afet yönetimi alanındaki önemli aktörlerinden biri
olan AFAD'ın gönüllülük sistemini ve bu sistemin sunduğu eğitimleri doğrudan ve
derinlemesine ele alan bilimsel çalışmaların oldukça sınırlı olduğu dikkat
çekmektedir. Bu ciddi eksiklik, hem mevcut afet eğitimlerinin gerçek
etkinliğinin bilimsel yöntemlerle değerlendirilmesi hem de gelecekteki eğitim
programlarının bilimsel temellere dayalı olarak geliştirilmesi açısından önemli
bir boşluk yaratmaktadır. Bu bağlamda,
2019 yılından itibaren aktif olarak afet faaliyetlerini sahada yürüten AFAD’ın
gönüllülük sistemi bünyesinde verilen eğitimlerin detaylı ve eleştirel bir
şekilde irdelenmesi gerekmektedir. Bu eğitimlerin, iklim değişikliğinin neden
olduğu yeni ve öngörülemez afet türlerinin getirdiği özgün zorluklara karşı
gönüllülere yeterli bilgi, beceri ve farkındalığı sağlayıp sağlamadığının değerlendirilmesinin,
afetlere hazırlık çalışmaları kapsamında önem taşımaktadır. Bu güncel çalışma ile, afet eğitimlerinin
mevcut içeriğinin önemli ve ivedi ihtiyaca bilimsel bir cevap vermek amacıyla
AFAD tarafından AFAD gönüllülerine yönelik olarak sunulan temel afet
eğitimlerinin mevcut içeriğinin derinlemesine ve
eleştirel bir bakış açısıyla analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu temel amacı
gerçekleştirmek için Temel AFAD Gönüllüğü kapsamında çevrimiçi (online) olarak
sunulan afet eğitimi modülleri, nitel araştırma yöntemlerinden olan içerik
analizi yöntemiyle detaylı bir şekilde incelenmiştir. İncelenen çevrimiçi afet
eğitimleri sırasıyla; Birey ve Aileler için Afet Bilinci Eğitimi, Afet
Risklerini Azaltma Eğitimi, Afet Risklerini Anlama Eğitimi, Kişisel Stres
Yönetimi Eğitimi, Arama Kurtarma Faaliyetlerinde Kullanılan Düğümler Eğitimi ve
Liderlik Eğitimi Modülleri olmak üzere toplamda altı temel ve zorunlu modülden
oluşmaktadır. Sistematik ve derinlemesine yapılan içerik analizi sonucunda,
elde edilen bulgular, AFAD’ın mevcut afet eğitimlerinin ağırlıklı olarak deprem
ve sel gibi Türkiye'de sıkça karşılaşılan geleneksel afet türlerine
odaklandığını açıkça ortaya koymuştur. İklim değişikliğinin tetiklediği ve
giderek daha sık, daha yaygın ve daha şiddetli bir şekilde karşılaşılan
afetlerin (örneğin, uzun süreli ve etkili aşırı sıcak hava dalgaları, geniş
tarım alanlarını ve su kaynaklarını etkileyen kuraklık, ani ve yıkıcı şiddetli
fırtınalar, kontrolü zorlaşan ve uzun süren orman yangınlarındaki endişe verici
artış) kendine özgü riskleri, bu risklerin olası çok boyutlu etkileri ve bu
afetlerin karmaşık yönetim stratejileri mevcut eğitimlerde yeterli düzeyde ele
alınmamaktadır. Bununla birlikte, 2030 yılına kadar geçerli olacağı ifade
edilen çevrimiçi afet eğitimlerinin söz konusu eğitim modüllerinde yakın
gelecekte kapsamlı bir güncelleme yapılıp yapılmayacağı belirsizliğini
korumaktadır. Bu durum, eğitimlerin güncelliği ve etkinliği açısından önemli
bir soru işareti yaratmaktadır. Bu önemli ve kritik tespitler ışığında, AFAD’ın
afet eğitimi programlarının güncel bilimsel veriler ışığında ivedilikle
güncellenmesi, geliştirilmesi ve iklim değişikliğinin neden olduğu ve gelecekte
daha da artması beklenen değişen afet risklerini dikkate alan kapsamlı bir
müfredat oluşturulması amacıyla, uygulanabilir bir dizi somut ve yol gösterici
öneri sunulmuştur. Bu önerilerin hayata geçirilmesinin, afet eğitimlerinin
etkinliğini önemli ölçüde artırarak toplumun iklim değişikliğinin neden olduğu
afetlere karşı daha bilinçli, daha iyi hazırlanmış, daha dirençli ve
dolayısıyla çok daha güvende olmasına önemli ve somut bir katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. Özellikle, afet eğitimi içerik geliştirme çalışmalarının geç
kalınmadan başlatılması ve bu kritik süreçte iklim değişikliği alanında uzman
bilim insanları, deneyimli afet yönetimi profesyonelleri ve eğitim bilimleri
alanında yetkin akademisyenlerin çok disiplinli ve işbirlikçi bir şekilde aktif
olarak çalışması, sunulan temel önerilerden sadece birkaçını oluşturmaktadır. Gelecekteki
afet eğitimlerinin, toplumun değişen ve karmaşık risklere karşı çok daha
donanımlı hale gelmesine ve olası can kayıpları, yaralanmalar ve maddi
hasarların en az seviyeye indirilmesine hizmet edeceği düşünülmektedir.
Anahtar
Kelimeler: AFAD
Gönüllülük Sistemi, Afet Eğitimi, İklim Değişikliği, Toplumsal Hazırlık ve
Dirençlilik