Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sorun Davranışlarının İncelenmesi (Ankara İli Örneği)


KARGI E., ERKAN N. S.

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.2004, sa.27, ss.135-144, 2004 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2004 Sayı: 27
  • Basım Tarihi: 2004
  • Dergi Adı: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.135-144
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Ülkemizde yaşanan hızlı sosyal ve ekonomik değişimlere paralel olarak sağlık sorunlarının boyutları da önemli ölçüde değişmektedir. Günümüzde toplum sağlığını çeşitli fiziksel hastalıkların yanı sıra ruhsal bozukluklar da büyük ölçüde etkilemektedir. Son yıllarda özellikle ilkokul çocuklarında gözlenen dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu, öğrenme güçlüğü, kaygı, depresyon, psikosomatik sorunlar gibi ruhsal sorunlarda gözlenen artışlar dikkatleri okul öncesi döneme çekmektedir. Çünkü, bu dönemdeki çocuklar sıkıntılarını ve sorunlarını, bunlarla başetme güçlüklerini doğrudan ifade edememekte, ancak, oyun, resim, somatik yakınmalar vb. projektif yollarla dışa vurmaktadırlar. Toplumun ruh sağlığı düzeyini yükseltmek için, koruyucu / önleyici hizmetlerin etkin bir şekilde verilmesi gerekmektedir. Bunun için de risk altındaki hedef kitlelerdeki belirtilerin taranması ve tanınması öncelik kazanmaktadır. Bu araştırmada, Ankara’daki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların sorun davranışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 3-5 yaş grubunda, 162 erkek ve 176 kız olmak üzere seçkisiz (rastgele) örnekleme yöntemiyle seçilen 338 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada çocukların sorun davranışlarını belirlemek amacıyla Achenbach ve Rescorla (2000) tarafından geliştirilen, Erol ve Acı (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan 1.5 - 5 Yaş Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (Child Behavior Check-List For Ages $1^{1/2} -5$, CBCL/$1^{1/2} -5)$ ve $1^{1/2} -5$ Yaş Öğretmen Bilgi Formu (The Caregiver-Teacher Report Form for Ages $1^{1/2} -5$, C-TRF $1^{1/2} -5)$ kullanılmıştır. Çocukların ölçekten aldıkları puanların yaş ve cinsiyete göre fark gösterip göstermediği tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmiştir.
Parallel to the rapid developments in social and economic fields, the dimension of the health problems has also been increased. The community health has been affected not only by various physical diseases but also psychological disorders. Recent observations have revealed that there is an increase in psychological problems such as attention-deficit hyperactivity disorders, learning disabilities, anxiety, depression, and psychosomatic problems among primary school students. This case have led the studies towards pre-school children. Because, the children at that age group cannot directly express their discomforts and problems. They use projective ways such as pictures, games, and somatic complaints to express their discomfort. In order to increase the level of mental health of the society, it would be a necessity to give protective services properly. Therefore, to monitor and to recognize the symptoms in a target group that are under risk would be the first step. This study aims at examining the problem behaviors of pre-school children in Ankara.The sampling group of the study consists of 162 boys and 176 girls from 3-5 age group that are chosen randomly. The Child Behavior Check-List For Ages $1^{1/2} -5$, CBCL/ $1^{1/2}-5$ and The Caregiver- Teacher Report Form for Ages $1^{1/2} -5$, C-TRF $1^{1/2} -5$ developed by Achenbach & Rescorla (2000) had been used in order to determine the children’s problematic behaviors. One way ANOVA had been used to determine the relation between the scores that the children obtained from the scale and the age and gender.