MALIYE DERGISI, cilt.184, sa.1, ss.92-115, 2023 (ESCI)
Bu çalışmanın amacı hanehalkı finansman kullanımına etki edebilecek
dijital becerilerin ve sosyoekonomik faktörlerin araştırılmasıdır. Bu
doğrultuda özel amaçlarla ve dijital kanallarla gerçekleştirilen hanehalkı
finansmanının, finansal varlık kullanımına odaklanılırken aynı zamanda
hanelerin gerçekleştirdiği mal ve/veya hizmet satışının da ek bir finansman
alternatifi olabileceği göz önüne alınmaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından sağlanan 2021 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım
Araştırması Mikro Veri Setinden logit model kullanılarak elde edilen
bulgular, hanehalkı finansman kullanımının eğitim, gelir ve işgücüne
katılımla artabileceğini göstermektedir. Ayrıca tablolama, formül kullanma,
çevrimiçi öğrenme gibi dijital becerilerin, iktisadi hedeflerine ulaşmak
isteyen hanehalklarının finansman kullanımına açıkça etki edebileceği
anlaşılmaktadır.
This study aims to investigate the digital skills and socioeconomic factors
that may affect household finance utilization. In this direction, while
focusing on the use of financial assets for household finance carried out for
specific purposes and through digital channels, it is also taken into
consideration that the sale of goods and/or services realized by the
household can be an additional finance alternative. The findings obtained by
using the logit model through the 2021 Household ICT Usage Survey
Microdata set provided by Turkstat show that household use of finance can
increase with education, income, and labor force participation. Moreover, it
is understood that digital skills such as spreadsheets, using formulas, and
online learning can clearly affect the use of finance by households seeking to
achieve their economic goals.