Hanehalkı Finansmanında Dijital Becerilerin Rolü: Türkiye’den Mikro Kanıtlar


Creative Commons License

Özbilge G., Demirel S.

MALIYE DERGISI, cilt.184, sa.1, ss.92-115, 2023 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 184 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: MALIYE DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI)
  • Sayfa Sayıları: ss.92-115
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı hanehalkı finansman kullanımına etki edebilecek dijital becerilerin ve sosyoekonomik faktörlerin araştırılmasıdır. Bu doğrultuda özel amaçlarla ve dijital kanallarla gerçekleştirilen hanehalkı finansmanının, finansal varlık kullanımına odaklanılırken aynı zamanda hanelerin gerçekleştirdiği mal ve/veya hizmet satışının da ek bir finansman alternatifi olabileceği göz önüne alınmaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu tarafından sağlanan 2021 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Mikro Veri Setinden logit model kullanılarak elde edilen bulgular, hanehalkı finansman kullanımının eğitim, gelir ve işgücüne katılımla artabileceğini göstermektedir. Ayrıca tablolama, formül kullanma, çevrimiçi öğrenme gibi dijital becerilerin, iktisadi hedeflerine ulaşmak isteyen hanehalklarının finansman kullanımına açıkça etki edebileceği anlaşılmaktadır. 

This study aims to investigate the digital skills and socioeconomic factors that may affect household finance utilization. In this direction, while focusing on the use of financial assets for household finance carried out for specific purposes and through digital channels, it is also taken into consideration that the sale of goods and/or services realized by the household can be an additional finance alternative. The findings obtained by using the logit model through the 2021 Household ICT Usage Survey Microdata set provided by Turkstat show that household use of finance can increase with education, income, and labor force participation. Moreover, it is understood that digital skills such as spreadsheets, using formulas, and online learning can clearly affect the use of finance by households seeking to achieve their economic goals.