Kültürel Hegemonya ve Sosyal Medya Aynasından Yazara Bakmak


Creative Commons License

Doğan R. S.

Sosyal Medya ve Edebiyat, Rana Senanur Doğan, Editör, İnsan Yayınları, İstanbul, ss.5-32, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: İnsan Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.5-32
  • Editörler: Rana Senanur Doğan, Editör
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Modernleşmeyle beraber toplumsal düzlemde gerçekleşen pek çok durumun son yüzyıllarda insanlık tarihinin önceki evrelerine nazaran daha hızlı ve yıkıcı bir biçimde ortaya çıktığını söylemek mümkündür. “Kültür” teriminin algılanış düzeyinde de tarihî ve siyasî süreçlerin getirdiği değişimler vuku bulmuştur. 21. yüzyılın wifi çağı olduğu göz önünde bulundurulduğunda her terimin kendi bağlamından daha da geniş bir alana tezahür ettiğini söyleyebiliriz. Hayatın insanlar tarafından dünyayı anlama ve anlamlandırma yolculuğu olduğunu söylemek mümkün, bu yolculukta insanlık ve dünya tarihinin terimlerin anlamlarına kattığı karmaşanın en yoğun olduğu dönem, içerisinde bulunduğumuz çağdır. Bu sebeple kültür ve iktidar alanlarını modernleşme sürecinin başından referanslar bularak günümüz dünyasındaki karşılıklarıyla ele almak daha sağlıklı sonuçlar verecektir. Sanatın gündelik yaşama girdiği ilk andan itibaren günümüze kadar sosyolojik ve edebî değişimlerin, toplumun pek çok dinamiğinin beraber rol oynamasıyla olduğu bilinmektedir. Kültür de bu dinamikler içerisinde sayılmaktadır. Gelenek, kültür, modernleşme üçlüsünün günümüz edebiyatının gidişatındaki yeri yadsınamaz. Bu üç unsurun ayrı ayrı sosyolojik ve edebî mahiyette tartışmaları sıklıkla yapılmaktadır. Biz bu çalışmada kültür ve onun hegemonyası olarak görülebilecek alanların edebî çerçevesini kısaca ortaya koymaya çalışacağız.