Dil ve Konuşma Terapisi 4. Sınıf Öğrencileri ve Dil ve Konuşma Terapistlerinin Ses Hijyeni ve Ses Kullanım Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi


Tosun S., Erol E., Kurt H., Yosma Ü. A., Ağıral A. N.

XI. ULUSAL DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 19 - 21 Mayıs 2023, ss.146, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.146
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Giriş : Dil ve konuşma terapistleri, çoklu etiyolojiye sahip ses bozuklukları üzerine çalışan meslek grubudur. Terapistler ses bozukluğu şikayetiyle gelen hastalarına doğrudan terapi yöntemleriyle birlikte ses hijyeni gibi dolaylı yöntemlerle de çalışmaktadırlar. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmada dil ve konuşma terapisi son sınıf öğrencilerinin ve dil ve konuşma terapistlerinin; ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıklarına yönelik öğrendikleri bilgileri ve hastalarına sundukları programları kendilerinin günlük yaşantılarına ne ölçüde entegre ettiklerini ve aynı zamanda terapistlerin çalıştıkları yere, süreye göre ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıklarını değerlendirmek amaçlanmıştır. Kuramsal Çerçeve: Litaratür taraması sonucunda dil ve konuşma terapisi öğrencileri ve terapistlerinin ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıklarının değerlendirilmesiyle ilgili spesifik bir çalışma yapılmadığı bulunmuştur. Yöntem: Çalışmaya 92 dil ve konuşma terapisti ile 92 dil ve konuşma terapisi 4. sınıf öğrencisi katılmıştır. ( Kadın:156 kişi, Erkek28 kişi; Yaş ortalaması=: 23,74± 2,7) Çalışmada ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıklarının değerlendirmek için araştırmacılar tarafından hazırlanan 20 soruluk likert tipi ve 3 soruluk evet-hayır sorusundan oluşan anket kullanılmıştır. Veriler Google Form ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, dil ve konuşma terapistleri ile 4.sınıf dil ve konuşma terapisi öğrencilerinin demografik verileri ve anket sorularına verdikleri cevaplardan oluşturulan; ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları toplam puanlarının betimsel istatistikleri (frekans, yüzde, ortanca, minimum-maksimum değerler, ortalama, standart sapma) hesaplanmıştır. Katılımcıların statülerine, çalıştıkları yere ve süreye göre; ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanlarının normal dağılıp dağılmadığı Shapiro Wilk test ile belirlenmiştir. İstatistiksel karşılaştırmalarda Independent samples t test ve Analyze of variance ANOVA kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: Öğrencilerin ve terapistlerin ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanları normal dağılmıştır, puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi, hastane, üniversite ve kliniklerde çalışan dil ve konuşma terapistlerinin ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanları normal dağılmıştır, puanları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır . Çalıştıkları süreye göre dil ve konuşma terapistlerinin ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanları normal dağılmıştır, puanları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Terapistlerin, öğrencilerin; terapistlerin çalıştıkları yere ve süreye göre ses hijyeni ve ses kullanım alışkanlıkları puanları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: dil ve konuşma terapistleri, dil ve konuşma terapisi öğrencileri, ses hijyeni, ses kullanım alışkanlıkları, ses