Dijital Medya Platformlarında Dijital Pazarlama ve Elektronik Ağızdan Pazarlama Faaliyetlerinin Marka Popülerliği Üzerinden Tüketici Tutumuna Yönelik Etkisinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

TÜRKER O.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.796-813, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.20491/isarder.2024.1825
  • Dergi Adı: İşletme Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.796-813
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç-Bu çalışmanın amacı, dijital medya platformları için dijital pazarlamanın ve elektronik ağızdan pazarlamanın marka popülerliği üzerindeki etkisini ve bu popülerlik etkisinin markaya yönelik tutumu ne ölçüde etkilediğini belirlemektir. Yöntem-İstanbul ilinde yaşayan 385 dijital medya platformu izleyicisi anket yöntemiyle çalışmaya dahil edilmiştir. Anket formu, dijital pazarlama, elektronik ağızdan ağıza pazarlama, marka popülerliği ve markaya yönelik tutum ölçeklerinden yararlanılarak hazırlanmış ve toplamda 21 ölçek maddesi içermiştir. Cevaplayıcılar, tüm ifadeleri 5'li Likert ölçeğinde değerlendirmiştir. Araştırmada, katılımcıların demografik özellikleri hakkında bilgiler verildikten sonra faktör ve güvenilirlik analizi yapılmış ve ilişkiler regresyon analizi kullanılarak test edilmiştir. Veri analizi için IBM SPSS 24 kullanılmıştır. Bulgular-Analizler sonucunda, dijital medya platformu markalarının gerçekleştirdiği dijital pazarlama faaliyetlerinin marka popülerliği üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. Çalışmanın bir diğer önemli sonucu, dijital medya platformu markaları için elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın anlamlı bir etkisi olduğu ve bu etkinin markaya yönelik tutumu olumlu yönde etkilediğidir. Tartışma-Dijital pazarlama stratejilerinin marka popülerliği yaratma veya artırma konusunda yeterli olmayabilir. Bu nedenle, dijital medya platformu markaları, dijital pazarlama faaliyetleri yanında farklı pazarlama stratejilerini de değerlendirebilirler. Öte yandan, elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın markaya yönelik tutumu olumlu yönde etkilemesi önemli bir sonuçtur. Bu durum, markaların müşteri deneyimine ve tüketici memnuniyetine odaklanmaları gerektiğini göstermektedir. Markalar, müşteri memnuniyetini artırmak için mal veya hizmet kalitesini iyileştirmeli, müşteri geri bildirimlerini dikkate almalı ve müşteri sadakatini teşvik eden stratejiler geliştirmelidir. Araştırma sonuçlarından elde edilen veriler, gelecekteki araştırmalarda marka popülerliği ile tüketici tutumu arasındaki ilişkiyi farklı endüstrilerde veya farklı hedef kitlelerde inceleyerek değişik sonuçlar elde etmenin mümkün olduğunu göstermektedir.
Purpose - The aim of this study is to determine the impact of digital marketing and electronic word of mouth on brand popularity for digital media platforms and to what extent this popularity effect influences brand attitude. Design/methodology/approach- The study included 385 participants who were followers of digital media platforms residing in Istanbul. A survey questionnaire was prepared using scales for digital marketing, electronic word of mouth, brand popularity, and brand attitude, comprising a total of 21 questions. The respondents evaluated all the questions on a 5-point Likert scale. After providing information about the demographic characteristics of the participants, factor and reliability analyses were conducted, and the relationships were tested using regression analysis. IBM SPSS 24 was used for data analysis. Findings - The analysis revealed that the digital marketing activities of digital media platform brands did not have a significant impact on brand popularity. Another important finding of the study is that electronic word of mouth has a significant effect on digital media platform brands and positively influences brand attitude. Discussion - It seems that digital marketing strategies may not be sufficient to create or increase brand popularity. Therefore, digital media platform brands can consider alternative marketing strategies alongside digital marketing activities. For example, traditional advertising campaigns, influential partnership agreements, or innovative marketing projects can be utilized. On the other hand, the positive effect of electronic word of mouth on brand attitude is an important finding. This indicates that brands should focus on customer experience and satisfaction. Brands should strive to improve product or service quality, take customer feedback into account, and develop strategies that promote customer loyalty. The data obtained from the research results indicate that in future studies, by examining the relationship between brand popularity and consumer attitude in different industries or with different target audiences, it is possible to obtain different results.