7TH INTERNATIONAL NEW MEDIA CONFERENCE: MEDIA AND SOCIAL TRANSFORMATION FROM DIGITAL CONTENT PRODUCTION TO CONSUMPTION


Creative Commons License

Sinav A. (Editor), Çetin Öztürk Ö. (Editor)

Eğitim Kitabevi, Konya, 2024

  • Publication Type: Book / Proceedings
  • Publication Date: 2024
  • Publisher: Eğitim Kitabevi
  • City: Konya
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

In the new media ecosystem, the processes of producing and consuming content have been differentiated and it has become possible for every user to become a producer-consumer. Digital content production and consumption processes have a rapidly and continuously transforming, potentially global impact on all forms of social formation such as culture, politics, economy and art, primarily on traditional and new media. With the inclusion of artificial intelligence in information production processes and the increase in data collection/processing capacities, this impact is discussed in the context of data management and surveillance capitalism of countries and companies on the one hand, and its impact on culture and art, digital culture and digital art on the other. Digital content production and consumption processes include discussions in different scopes from daily life practices to informational capitalism. 7th International New Media Conference opens the multidimensional effects of digital content production and consumption processes on media and society to discussion. The conference, which is built on the sub-themes of gender, digital capitalism, informational capitalism, surveillance capitalism, viewing/viewer habits, production-distribution-display practices, digital platforms, control and/or censorship mechanisms, digital platforms and algorithm, podcast, intertextuality, semiotics/ semiotic analysis and personal data, adopts an open science approach. Open science is based on the principle that accurate and scientific knowledge should be accessible to everyone. In this sense, it emphasizes the inequality in access to information and seeks methods to eliminate this inequality. In other words, it defends the public’s right to access information. In addition, by making the information obtained through scientific studies open to everyone and enabling researchers to access the work done before them, the emergence of new studies, contributing to science with new research, and thus the progress of science will be supported. Open science also aims to create a stronger scientific production opportunity by encouraging collaboration and cooperation and creates spaces for this. This conference, titled Media and Social Transformation from Digital Content Production to Consumption, has adopted the principle of open science because of its belief that access to scientific knowledge should not be restricted and that the advancement of science should be supported through collaboration and cooperation. We would like to thank all participants who contributed to the 7th International New Media Conference organized by İstanbul Gelişim University Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, Department of New Media and Communication and Department of Radio, Television and Cinema.

Yeni medya ekosisteminde içerik üretme ve tüketme süreçleri farklılaşmış ve her kullanıcının üretüketici konumuna gelmesi mümkün olmuştur. Dijital içerik üretim ve tüketim süreçleri öncelikle geleneksel ve yeni medya olmak üzere kültür, siyaset, ekonomi, sanat gibi tüm toplumsal formasyon biçimleri üzerinde hızla ve sürekli dönüşen, potansiyel olarak küresel bir etkiye sahiptir. Bu etki, yapay zekanın enformasyon üretim süreçlerine dahil olması ve veri toplama/işleme kapasitelerinin artmasıyla birlikte, bir yandan ülkelerin ve şirketlerin veri yönetimi ve gözetim kapitalizmi bağlamında diğer yandan ise kültür ve sanata etkisi, dijital kültür ve dijital sanat bağlamında tartışılmaktadır. Dijital içerik üretim ve tüketim süreçleri, gündelik yaşam pratiklerinden enformasyonel kapitalizme kadar farklı kapsamlardaki tartışmaları içermektedir. VII. Uluslararası Yeni Medya Konferansı dijital içerik üretim ve tüketim süreçlerinin medya ve toplum üzerindeki çok boyutlu etkilerini tartışmaya açmaktadır. Toplumsal cinsiyet, dijital kapitalizm, enformasyonel kapitalizm, gözetim kapitalizmi, izleme/izleyici alışkanlıkları, üretim-dağıtım-gösterim pratikleri, dijital platformlar, denetleme ve/veya sansür mekanizmaları, dijital platformlar ve algoritma, podcast, metinlerarasılık, göstergebilim/göstergebilimsel çözümleme ve kişisel veriler alt temaları üzerine kurgulanan konferans açık bilim anlayışını benimsemektedir. Açık bilim, doğru ve bilimsel bilginin herkes tarafından erişilebilir olması temeli üzerine kuruludur. Bu anlamda bilgiye erişimdeki eşitsizliğe vurgu yaparken, söz konusu eşitsizliği ortadan kaldıracak yöntemler aramaktadır. Bir başka deyişle kamunun bilgiye erişim hakkını savunur. Ayrıca, bilimsel çalışmalarla elde edilen bilgilerin herkese açık olması ve araştırmacıların kendilerinden önce yapılan çalışmalara erişiminin sağlanmasıyla, yeni çalışmaların ortaya çıkması, yeni araştırmalarla bilime katkı sunulması ve dolayısıyla bilimin ilerlemesi de desteklenmiş olacaktır. Açık bilim, aynı zamanda ortak çalışmayı ve işbirliğini de teşvik ederek daha güçlü bir bilimsel üretim fırsatı yaratma amacı taşımakta ve bunun için alanlar yaratmaktadır. Dijital İçerik Üretiminden Tüketimine Medya ve Toplumsal Dönüşüm başlığını taşıyan bu konferans, bilimsel bilgiye erişimin kısıtlanmaması gerektiğine ve ortak çalışma ve işbirliği ile bilimin ilerlemesinin desteklenmesine olan inancı sebebiyle; bilimsel bilgiye erişime getirilen sınırların yeni bir eşitsizlik yarattığı düşüncesi ile açık bilim ilkesini benimsemiştir. İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü ile Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü tarafından düzenlenen VII. Uluslararası Yeni Medya Konferansı’na katkı sunan tüm katılımcılara teşekkür eder; bildirilerin yukarıda belirtilen çerçevede yapılacak tartışmalara katkı sunmasını temenni ederiz.