Edebiyat Bilimleri , cilt.4, sa.4, ss.59-78, 2023 (Hakemli Dergi)
Yabancı dil öğretimine verilen önem arttıkça geliştirilen yöntemler de o denli çoğalmıştır. Geliştirilen bu yöntemler ve yaklaşımlar ortaya çıktığı çağın dinamiklerine göre şekillenirken zamanla Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’nin (D-AOBM) de etkisiyle dil öğretiminde iletişimsel yaklaşımın ve buna bağlı olarak iletişimsel işlevlerin ehemmiyeti ön plana çıkmaya başlamıştır. Bir dilin en temel amacı olan iletişim, insanlar arası etkileşim esnasında çeşitli amaçlarla kurulur. Çünkü ağızdan çıkan her bir kelime, kelime grubu ve cümleler bir hedef doğrultusunda söylenir. Bu amaçlar da iletişimsel işlevleri gerekli kılar. Dil öğretiminde öğrenicilerin öğrenme sürecini verimli geçirmesi ve dil öğrenimini uygulamalı olarak gerçekleştirebilmesi için işlevler önem arz eder. Bu kapsamda, bu çalışmada Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programı Ortaöğretim B1 İletişimsel İşlevler izlencesi temel alınarak B1 düzeyindeki öğrenicilerin ders süresince kullandıkları iletişimsel işlevler tespit edilmiştir. Çalışma, nitel veri toplama yöntemlerinden gözlem tekniğiyle yapılmıştır. Desen olarak ise durum çalışması esas alınmıştır. Gözlem, 8 saatlik bir dersi kapsamaktadır ve veriler ses kaydı ile alınmıştır. Elde edilen veriler ışığında toplamda 59 olan dil işlevlerinden 32’sinin derste kullanıldığı, 27’sinin ise kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra izlencede bulunmayan ama öğrenicilerin kullandığı işlevler de belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Dil İşlevleri, İletişimsel Yaklaşım, Öğretim Programı