International Marmara Social Congress, Kocaeli, Türkiye, 15 - 16 Aralık 2023, ss.3-4
Özet
Yeni medya üzerinden
yaygınlaşan haber ağlarıyla birlikte oluşturulan veya kullanılan yeni nesil
medya düzeni medya kanallarında oldukça yaygın olmaya başlamıştır. Geleneksel medyanın
aksine yeni medya üzerinden yaygınlaşan haber yayın organları tümüyle dijital
aygıtlar ve ortamlardan oluşan bir sistem içerisinde yer almaktadır. Yeni medya
süreçlerinde basılı yayın kaynakları beraberinde teknolojik gelişmeleri de
tetiklemiş ve dijital kullanımın pekiştirilmesini daha da artırmıştır.
Dijitallikten uzak kalan habercilik anlayışının tümüyle dijital alandan uzak
bir medya düzende kalarak yeterince güncel olamamasına da sebep olmaktadır.
Dijital sistemler üzerinden yapılan haber kaynakları yeni medyanın alanı
içerisinde yer alarak popüler bir konuma gelmektedir. Yeni medya haber
kaynaklarında da aracılık eden internet, bloglar, web siteleri, video oyunları,
video bazlı içeriklerin tümü yeni medyanın birer kanalı kabul görmekte ve bu kanllar
birbirleri ile etkileşim içerisinde yer almaktadır.
Gündelik yaşam içerisinde
de yeni medya üzerinden kişilerin ve medya kanallarının propaganda amaçlı da
etki alanı içerisinde gün geçtikçe yer almaya devam etmesine neden olmaktadır.
Bu yönde propaganda çalışmaları da haber çalışmalarının öncelikli konumu
arasında bulunmaktadır. Yeni medya araçlarının kullanıldığı ve algı
mekanizmasının oluşturulduğu eylemlerin yarattığı etki de geniş kitlelere ve
süreçlere hızla yansıyabilmektedir. Yeni medyanın hayatımıza aktif bir biçimde
girmesiyle beraber her alanda olduğu gibi haber, habercilik perspektifinde de bir
değişim ve dönüşümün meydana gelmesine sebep olmuştur. Bu çalışmada propaganda
yönünde geleneksel medya yönünde yeni medya süreçlerinin birlikte yer aldığı
yenidünya düzeninin medyada yarattığı, yaratabileceği olumsuz de etkiler önem
kazanmaya başlamıştır.
Sosyal medya bireyler
arasında bir sosyalleşme aracı olduğu gibi aynı zamanda da yeni medyada haber
ve propaganda oluşum ve aktarımda da kullanılan bir iletişim süreci haline
gelmiştir. Bu durum yönünde sosyal medya aracığıyla paylaşılan ve haber
niteliği taşıyan içeriklerin haber verme, eleştiri hakkını kullanma ve ifade
özgürlüğü kavramlarının özgün ve doğru bir biçimde kullanılması yönünde önemin
göz önünde bulundurulmasını, haber niteliği taşımayan içerik kirliliği
yaratabilecek bilgi aktarımının da medya okuryazarlığı ile doğru bir biçimde
okunmasını gerekli hale getirmiştir. Bu çalışmada, yeni medyada haber
içeriklerindeki değişim ve dönüşümün nasıl oluştuğu literatür taraması
çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Yeni Medya, Haber, Habercilik, Propaganda, İletişim.