SOFYA METRO LOGOSU İLE METRO İSTANBUL LOGOSUNUN İNTİHAL KAPSAMINDA İRDELENMESİ


Creative Commons License

Çağla E.

Premium E-Journal of Social Sciences, vol.6, no.24, pp.457-467, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 6 Issue: 24
  • Publication Date: 2022
  • Doi Number: 10.37242/pejoss.4273
  • Journal Name: Premium E-Journal of Social Sciences
  • Journal Indexes: Index Copernicus, Root Indexing
  • Page Numbers: pp.457-467
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

Bilgi, iletişim ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde internet sayesinde iletişimin sınırları ortadan kalkmış dünyanın her yerindeki bilgi ve belgeye erişmek oldukça kolay hale gelmiştir. Grafik tasarım ve reklamcılık sektörü dijital devrim olarak ifade edilen bu gelişmelerden etkilenmiştir. Bu etkilenmenin neticesinde grafik tasarım son 30 yıldır bilgisayar destekli olarak yapılmakta aynı zamanda internetin sunduğu imkanlardan da faydalanılmaktadır.  Grafik tasarımcılar neredeyse mesleğini icra ettiği her dakikada bilgisayar ve interneti kullanır hale gelmiştir. Tasarım süreci başlamadan önce tasarımı yapılacak konuyla ilgili internet üzerinden ön araştırma yapılabilmekte, bilgi edinilebilmektedir. Bununla birlikte aynı sektör veya hizmet alanında faaliyet gösteren diğer şirket, kurum ve kuruluşların tarihçesi, görsel kimliği ve kullandıkları tasarım detaylarına birkaç saniye içinde erişilebilmektedir. Bu gelişmeler özgün eser üretmek isteyen ve diğer tasarımlardan farklılaşmak isteyen tasarımcılar için faydalı olduğu kadar kopyalama, taklit ve intihal gerçekleştirilmesinin de önünü açmaktadır. Bu çalışmamızda 2016 yılında yapılan Metro İstanbul logosu ile Bulgaristan’ın Sofya kentindeki metro logosunun taklidi olup olmadığı, intihal durumunun mevcut olup olmadığı incelenmiştir.