Dijital Platformlarda Yer Alan Türk Dizilerine Self-Oryantalist Çerçeveden Bir Bakış: Alef ve Kaçış Dizisi Örneği


Creative Commons License

İpek B.

İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ VI. YENİ MEDYA KONFERANSI, İstanbul, Türkiye, 26 - 27 Ekim 2023, ss.20-22

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.20-22
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital Platformlarda Yer Alan Türk Dizilerine Self-Oryantalist Çerçeveden Bir Bakış: Alef ve Kaçış Dizisi Örneği

Stuart Hall temsili, “anlam ve dilin kültürle ilişkisi” olarak basitçe tanımlarken aynı zamanda temsilin “yansıtıcı, kasıtlı ve inşacı” olmak üzere çok katmanlı yapısına dikkat çeker (2017:23). Temsilin “inşacı” yapısını çözümlemeye dair yapılan çalışmalar metinlere, görsellere vb. birçok karşılaşmalara dair eleştirel gözle bakabilmenin olanaklarını sunar. Bu çalışmada da temsilin inşacı yapısı temel alınmış ve Türkiye’deki dijital platformlarda yer alan Türk yapımı dizilerdeki temsil alanı sorgulanmıştır. Bu sorgulamada Batı ile kesişme noktası olarak değerlendirebileceğimiz dijital platformlara yapılan Türk dizilerinin anlatılarındaki self- oryantalist ögeler fark edilmiştir. Oryantalizm temel olarak Batı’nın Doğuyu temsil etme sürecinde kullandığı, öne çıkardığı imgelere işaret eder. Self-oryantalizmde ise oryantalist süreçlerdeki tüm unsurları Doğu’nun kendisinin içselleştirmesini ve kendini temsil etmede Batı’nın kullandığı unsurları sürdürdüğü görülür. Bu çalışma, dijital platformlarda yer alan Türk dizilerinin oryantalist unsurları kullanarak yarattıkları self-oryantalist tutuma dikkat çekmektedir. Bu bağlamda çalışmada, Blu Tv’de yayınlanmış Alef ve Disney+’de yayınlanmış Kaçış dizisi amaçsal örneklem olarak seçilmiştir. Betimsel içerik analizine tabi tutulan dizilerin hikâye örgüsü, karakterler ve mekân yaratımı ögeleri dikkate alınarak yarattıkları self-oryantalist tutumlar ortaya çıkarılmıştır. Çalışmanın sonucunda 17. yüzyılda Batılı seyyahlardan bu yana var olan Oryantalist ve self oryantalist unsurlara ait temsil sorunsalının 21. yüzyılda dijital platformlarda yayına devam eden Türk dizilerinde yeniden ve benzer şekilde sürdürüldüğü görülmektedir.


Kaynakça:

Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, İstanbul: Pinhan

Yayıncılık