Deepfake Teknolojisinin Hipergerçeklik Üzerinden İşleyişi


Creative Commons License

Kılıç B., Kahraman M. E.

11. INTERNATIONAL "COMMUNICATION IN THE NEW WORLD" CONGRESS, Gaziantep, Türkiye, 15 - 17 Aralık 2023, ss.218-219

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.218-219
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Bu çalışmada Fransız düşünür Jean Baudrillard’ın simülasyon kavramı, bir yapay zeka teknolojisi olan deepfake ile ilişkilendirilmiştir. Jean Baudrillard, modern toplumu ve gerçeklik algısını simülasyon kuramıyla açıklamıştır. Baudrillard'a göre, modern toplumda gerçeklik, artık özünden kopmuş ve yapay bir gerçeklik olan simülasyon tarafından üretilmektedir. Bu simülasyon, gerçeklikten ayırt edilemeyecek kadar gerçekçidir ve gerçekliği kendisiyle yer değiştirmiştir. Baudrillard yanılsama ve gerçeklikle, gerçeklik ile yalanın artık birbirinden ayırt edilmez bir hale geldiğini düşünmektedir; bu nedenle yeni dönemi ve toplumu “Simülasyonlar ve Simülakrlar” yoluyla anlatmayı seçmiştir. Baudrillard simülasyonla ilgili; Rönesans'ın klasik çağında baskın olan sahteciliği, endüstriyel çağda üretim ve kod tarafından yönetilen mevcut çağın simülasyonu şeklinde kronolojik olarak üç türde tanımlamaktadır. Baudrillard'a göre kod, gerçekliği inşa eden ve yeniden üreten bir sistemdir. Deepfake teknolojisi, kodun gücünü kullanarak, gerçek olmayan bir görüntü veya videoyu oldukça gerçekçi hale getirmektedir ve gerçek bir görüntü veya videodan ayırt etmek zor olmaktadır. Bu, Baudrillard'ın "hipergerçeklik" olarak tanımladığı bir durumla yakından ilişkilidir. Deepfake temelinde, yapay zekâ ve makine öğrenimi teknolojileri kullanılarak gerçek insan görüntülerinin sahteleştirilmesi veya değiştirilmesi işlemidir. Deepfake ile sahte videolar, sesler veya fotoğraflar üretebilir. Bu sahte içerikler gerçekliği etkileme potansiyeline sahiptir. Medya, sinema, reklam, sanat ve eğlence alanlarında kullanılan deepfake bu aracılarla kalabalık bir kitle üzerinde gerçekliği etkileme potansiyeline sahiptir. Baudrillard'ın kod kavramı, deepfake teknolojisinin yarattığı riskleri de anlamamıza yardımcı olmaktadır. Baudrillard'a göre, kod, gerçekliği kontrol etmek ve manipüle etmek için kullanılabilir. Deepfake teknolojisi de günümüzde bu amaçlarla kullanılabilmektedir ve tartışmalı bir noktadır.

Anahtar kelimeler: Deepfake, yapay zeka, hipergerçeklik, simülasyon.


ABSTRACT


This study explores the correlation between the philosophical concept of simulation, as proposed by French philosopher Jean Baudrillard, and deepfake, an artificial intelligence technology. Jean Baudrillard explained the intricacies of contemporary society and the cognitive interpretation of existence by means of the theory of simulation. According to Baudrillard, in contemporary society, the true nature of reality has become disconnected and is now generated by a simulated reality, which is an artificial construct. The simulation is indistinguishable from reality and has supplanted it. Baudrillard believes that the distinction between illusion and reality has eroded, leading him to elucidate the contemporary era and society using the concept of 'Simulacra and Simulation.' Baudrillard categorizes simulation into three types based on chronological progression: the dominant deception of the classical era during the Renaissance, the simulation of the present era characterized by production and code in the industrial age. Baudrillard posits that code functions as a systematic mechanism for constructing and replicating reality. Deepfake technology leverages coding to create incredibly lifelike fabricated images or videos, rendering them indistinguishable from genuine ones. This is intricately connected to a scenario that Baudrillard characterizes as 'hyperreality.' Deepfake fundamentally entails the manipulation or modification of authentic human images through the utilization of artificial intelligence and machine learning technologies. Deepfake technology enables the creation of counterfeit videos, audios, or images that possess the capacity to manipulate reality. Deepfake technology, employed in various fields such as media, cinema, advertising, art, and entertainment, possesses the capacity to exert significant influence on reality through these channels. The concept of code, as proposed by Baudrillard, facilitates our comprehension of the perils engendered by deepfake technology. As per Baudrillard's perspective, code possesses the ability to exercise authority and manipulate the fabric of reality. Presently, deepfake technology can also serve these objectives, while still being a subject of controversy.

Keywords: Deepfake, artificial intelligence, hyperreality, simulation.