8. Ulusal Çocuk Gelişimi Öğrenci Kongresi, İstanbul, Türkiye, 15 - 16 Eylül 2023
ÇOCUKLARIN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM ETME DURUMLARINA GÖRE PROBLEMLİ TEKNOLOJİ
KULLANIMLARI, DAVRANIŞLARI VE ÖZ DÜZENLEME BECERİLERİ
Çocuk Gelişimci Rabia Ceren ATEŞ
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
Arş. Gör. Sevinç Zeynep KAVRUK
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
Doç. Dr. Kevser Tozduman YARALI
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
Özet
Bu çalışmanın
amacı, çocukların problemli teknoloji
kullanımlarını, davranışlarını ve öz düzenleme becerilerini okul öncesi eğitim kurumlarına devam etme
durumları açısından incelemektir. Analitik-kesitsel türdeki araştırmanın
çalışma grubunu, Aydın Efeler ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul
öncesi eğitim kurumlarında eğitime devam eden 5-6 yaş grubu 128 çocuk oluşturmuştur.
Araştırma kapsamında Kişisel Bilgi Formu, Çocuklar İçin Problemli Teknoloji
Kullanımı Ölçeği, Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği ve Ladd ve Profilet Çocuk
Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS paket programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öz düzenleme alt ölçeği
olan düzenleme boyutu puanlarının, problemli teknoloji kullanımı puanlarının ve
çocuk davranış ölçeğinin kaygılı ve korkulu olma alt boyutu ve hiperaktivite
alt boyutunun çocukların okula gitme sürelerine göre anlamlı bir farklılık
gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca
çocukların hiperaktivite ve saldırganlık puanları ile öz düzenleme puanları
arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Problemli
teknoloji kullanımı, öz düzenleme becerileri, okul öncesi dönem
Summary
The aim of this study is to examine children's
problematic technology use, behaviors and self-regulation skills in terms of
their attendance at preschool education institutions. The study group of the
analytical-cross-sectional study consisted of 128 children aged 5-6 years who
continue their education in pre-school education institutions affiliated to the
Ministry of National Education in Aydın Efeler district. Personal Information
Form, Problematic Technology Use Scale for Children, Self-Regulation Skills
Scale and Ladd and Profilet Child Behavior Scale were used within the scope of
the research. The data of the research were analyzed using the SPSS package
program. As a result of the research, it was found that the scores of the
regulation dimension, which is the self-regulation subscale, the scores of
problematic technology use, and the anxiety and fearfulness sub-dimension of
the child behavior scale and the hyperactivity sub-dimension showed a
significant difference according to the duration of the children's going to
school. In addition, it was determined that there was a negative significant
relationship between hyperactivity and aggression scores of children and
self-regulation scores.
Keywords: Problematic technology use, self-regulation skills, preschool