Türkiye’de Pazarlama Bilim Alanındaki Öğretim Üyelerinin Profillerinin İncelenmesi


Vayısoğlu N., Duygun A.

Yükseköğretim Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.9-22, 2024 (ESCI) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.53478/yuksekogretim.1248854
  • Dergi Adı: Yükseköğretim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.9-22
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın temel amacı, Türkiye’deki üniversitelerde pazarlama bilim alanındaki öğretim üyelerinin profillerinin incelenmesidir. Veriler YÖK Akademik veri tabanından elde edilmiş, verilerin analizi için ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Analiz için kullanılan kriterler sırasıyla; cinsiyet, üniversite türü, unvan, anahtar kelimeler ve yayın türleridir. Araştırma kapsamına pazarlama bilim alanındaki 857 öğretim üyesi dahil edilmiş, öğretim üyelerinin büyük çoğunluğunun devlet üniversitelerinde (641 öğretim üyesi, %74,8) çalıştıkları ortaya çıkmıştır. Pazarlama bilim alanındaki öğretim üyelerinin en çok çalıştığı beş anahtar kelimenin sırasıyla; “Tüketici Davranışları”, “Ürün ve Marka Yönetimi”, “Dijital Pazarlama”, “Hizmet Pazarlaması” ve “Pazarlama Araştırmaları” olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de pazarlama bilim alanındaki 857 öğretim üyesi, 170 üniversiteye dağılmıştır. En çok pazarlama bilim alanında öğretim üyesine sahip ilk üç üniversitenin ise sırasıyla Marmara Üniversitesi (23 öğretim üyesi), Dokuz Eylül Üniversitesi (22 öğretim üyesi) ve İstanbul Üniversitesi (18 öğretim üyesi) olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak yayın sayıları incelenmiştir. Genel olarak “Profesör” unvanlı öğretim üyelerinin ortalama akademik yayın sayısının diğer öğretim üyelerine kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür.
The main purpose of the study is to examine the profiles of faculty members in the field of marketing science at universities in Türkiye. The data were obtained from the YÖK Academic database, and content analysis was used for the analysis of the data. The criteria used for the analysis are gender, university type, title, keywords, and publication types, respectively. 857 faculty members in the field of marketing science were included in the research, and the results show that the majority of faculty members (641 faculty members, 74.8%) work at state universities. The findings highlight that the five keywords that faculty members in the field of marketing science research about the most are “Consumer Behaviors”, “Product and Brand Management”, “Digital Marketing”, “Service Marketing” and “Marketing Research”. In Türkiye, 857 faculty members in the field of marketing science are employed at 170 universities. It was revealed that the first three universities with the highest number of faculty members in the field of marketing science are Marmara University (23), Dokuz Eylül University (22) and Istanbul University (18), respectively. Finally, the number of publications was examined. The average number of academic publications of faculty members with the title of “Professor” was found to be higher compared to other faculty members.