DİJİTAL KARAR VERME/VEREMEME


Creative Commons License

Kaya A.

ÖRGÜTLERDE DİJİTALLEŞME, Gönül Gül Ekşi,Nurdan Apaydın, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.203-223, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.203-223
  • Editörler: Gönül Gül Ekşi,Nurdan Apaydın, Editör
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ustaya ‘nasıl bu kadar başarılı olabiliyorsun?’ diye sormuşlar. İki kelime laf etmiş:’Doğru kararlar.’ Peki demişler ve ‘hepimizden farklı olarak sürekli doğru kararları nasıl alıyorsun?’diye sormuşlar. Tek kelime etmiş:’Tecrübe.’ ‘İyi de usta bu tecrübe denen şeyin sırrı nedir?’ diye sormuşlar. Usta derin bir iç geçirmiş ve şöyle demiş: ‘Yanlış kararlar.’ (Tekin, 2020: 74). Türk Dil Kurumu sözlüğünde karar kelime anlamı itibariyle ‘bir iş ya da sorun konusunda düşünülerek verilen kesin yargı’ yı ifade etmektedir. Hayatın her alanında karar vermek söz konusu olduğu gibi işletme yönetiminde de karar vermek önemli bir konu olmaktadır. İşletme yönetiminde bir kavram olarak karar ‘seçim(tercih)’ yapmayı ifade etmektedir. Karar, şirketlerin amaçlarına ulaşabilmesi için birçok seçenek arasından bilinçli bir seçim yapılması olarak tanımlanmaktadır (Yılmaz, 2004: 99). Karar verme ise birçok seçenek arasından Dessler’in (2004) de tanımladığı gibi amaçlara ulaşmak için alternatiflerin belirlenmesi, geliştirilmesi, analiz edilmesi ve bunlar arasından en iyi olanın seçilmesidir olarak tanımlamıştır. Özetle, en ideal olan faaliyetlerin, süreçlerin ve seçeneklerin seçimidir. Karar vermek için doğru alternatifin seçimi kolay bir olay değildir. Karar verme, faaliyetlerle ilgili seçeneklerin araştırılması, incelenmesi, doğru zamanda ve makul kararın seçilmesi ile ilgili önemli bir süreçtir. Eylemler, karar vermenin sonucudur” (Kıral, 2015, s. 75).