Türkiye’de Sosyal Hizmet Alanındaki Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi


Creative Commons License

Kavgaoğlu D., Altundal Ü., Çay Padalı Chasanoglou E.

International Anatolia Academic Online Journal, cilt.7, sa.2, ss.61-69, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: International Anatolia Academic Online Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.61-69
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, sosyal hizmet alanında 1987-2020 yılları arasında yapılan lisansüstü tezleri çeşitli değişkenler açısından analiz etmektir. Bu amaç çerçevesinde Türkiye’de YÖK ulusal veri tabanına kayıtlı, sosyal hizmet disipliniyle ilgili, erişim izni olan 255 lisansüstü tez incelenmiştir. Araştırma, nitel bir araştırma olup içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmayla ulaşılan sonuçlara göre, yüksek lisans tezlerinin %88’i ve doktora tezlerinin %77’si son beş yıl içinde yazılmıştır. Bu tezlerin %81’i yüksek lisans kademesinde, %19’u ise doktora kademesindedir. Yüksek lisans tezlerinde akademik danışman unvanı %42’lik bir dilimle doçent iken bu oran doktora tezlerinde %56’lık bir dilimle profesör olmaktadır. Tıbbi ve psikiyatrik sosyal hizmet, okul sosyal hizmeti, çocuklarla sosyal hizmet, toplumsal cinsiyet ve sosyal hizmet, göç ve sosyal hizmet ile sosyal hizmet eğitimi %50’lik bir dilimle tüm öğretim kademelerinde en çok tercih edilen konular olmuştur. Lisansüstü tezlerin %8’inde araştırma türü olarak literatür tarama, derleme tercih edilirken %92’sinde istatistiksel analizler kullanılmıştır. Yüksek lisans tezlerinde %68 oranında yerli literatür, doktora tezlerinde %56 oranında yabancı literatür kullanılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Hizmet, Lisansüstü Eğitim, Lisansüstü Tezler, İçerik Analizi