Türkiye’de Sosyal Hizmet Alanındaki Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi


Creative Commons License

Kavgaoğlu D., Altundal Ü., Çay Padalıhasanoğlu E., Dağtekin T.

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 10 Nisan 2021, ss.413-414

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.413-414
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: Bu araştırmanın amacı, sosyal hizmet alanında 1987-2020 yılları arasında yapılan lisansüstü tezleri çeşitli değişkenler açısından analiz etmektir. Bu amaç çerçevesinde Türkiye’de YÖK ulusal veri tabanına kayıtlı, sosyal hizmet disipliniyle ilgili, erişim izni olan 255 lisansüstü tez incelenmiştir. Araştırma, nitel bir araştırma olup içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. İçerik analizinde esas alınan temel değişkenler; tezin yayım yılı, öğretim kademesi, tez danışmanın unvanı, tercih edilen konu alanı, tercih edilen bilimsel araştırmanın türü ve tezde kullanılan referansların niteliğidir. Araştırmanın bulguları frekans ve yüzde gibi betimsel istatistik teknikler yardımıyla sunulmuştur. Araştırmayla ulaşılan sonuçlara göre, yüksek lisans tezlerinin %88’i ve doktora tezlerinin %77’si son beş yıl içinde yazılmıştır. Bu tezlerin %81’i yüksek lisans kademesinde, %19’u ise doktora kademesindedir. Yüksek lisans tezlerinde akademik danışman unvanı %42’lik bir dilimle doçent iken bu oran doktora tezlerinde %56’lık bir dilimle profesör olmaktadır. Tıbbi ve psikiyatrik sosyal hizmet, okul sosyal hizmeti, çocuklarla sosyal hizmet, toplumsal cinsiyet ve sosyal hizmet, göç ve sosyal hizmet ile sosyal hizmet eğitimi %50’lik bir dilimle tüm öğretim kademelerinde en çok tercih edilen konular olmuştur. Lisansüstü tezlerin %8’inde araştırma türü olarak literatür tarama, derleme tercih edilirken %92’sinde istatistiksel analizler kullanılmıştır. Yüksek lisans tezlerinde %68 oranında yerli literatür, doktora tezlerinde %56 oranında yabancı literatür kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda son beş yıl içinde sosyal hizmet alanında lisansüstü eğitime ilgi ve talebin arttığı bu durumun lisansüstü eğitim programlarının niteliğine de yansıdığı düşünülebilir. Nitekim lisansüstü tezlere atanan akademik danışmanların kadro unvanlarının son beş yıl içinde ağırlıklı olarak doçent ve profesörlerden oluştuğu, yayımlanan lisansüstü tezlerde yerli literatürün yanında yabancı literatür taramalarına azımsanmayacak oranda yer verildiği; istatistiksel yöntemlerin ağırlıklı olarak kullanıldığı görülmektedir. Baskın olarak tercih edilen konu alanları Türkiye’nin güncel sosyal sorunlarıyla paralellik arz etmekte olup Covid 19 salgınıyla birlikte yeni mezunların tercihleri farklılaşacağından takip eden araştırmalarda bu trendin incelenmesi önerilebilir.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Hizmet, Lisansüstü Eğitim, Lisansüstü Tezler, İçerik Analizi