A Method for Determining Existing Pavement Performance in Urban Roads


Creative Commons License

KIRBAŞ U., KARAŞAHİN M.

Teknik Dergi, vol.29, no.3, pp.8459-8467, 2018 (SCI-Expanded) identifier identifier identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 29 Issue: 3
  • Publication Date: 2018
  • Doi Number: 10.18400/tekderg.373899
  • Journal Name: Teknik Dergi
  • Journal Indexes: Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.8459-8467
  • Keywords: Pavement management system, ISO 2631-1, vibration, paver system, PCI
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

A Method for Determining Existing Pavement Performance in Urban RoadsThe obligation of establishing system(s) that manage the suitability of road pavements inurban roads is inevitable. In a system which is established with the aim of ensuring themanagement of the pavements, the most difficult step is known to be determining theperformance of the existing pavements. Many studies identified that there is a strongrelationship between the structural performance of the pavements and the ride quality. In thisstudy a prediction model was created by investigating the relationships between PCI thatindicates the existing performance of a road pavement, and the vertical vibration parametersexperienced inside the vehicle. Thus, the difficult and arduous terrain works of the PAVERsystem used for determining the pavement performance has been reduced by this work and asystem has been made available for local governments to be used for pavement management.
Şehiriçi yolların üstyapılarını yöneten sistem(ler)in bulunması zorunluluğu kaçınılmazdır. Üstyapıların yönetimini sağlamak amacıyla kurulan bir sistemde en zor olan adımın, üstyapıların mevcut performansını belirlemek olduğu bilinmektedir. Üstyapıların yapısal performansı ile sürüş konforu arasında güçlü bir ilişkinin olduğu yapılan birçok çalışmada saptanmıştır. Çalışmada, bir karayolu üstyapısının mevcut performansını gösteren PCI değerleri ile araç içinde oluşan düşey titreşim parametreleri arasındaki ilişkiler araştırılarak tahmin modeli oluşturulmuştur. Böylelikle, üstyapının performansını belirlemede kullanılan PAVER sisteminin zor ve meşakkatli olan arazi çalışmaları minimuma indirilerek, ülkemizde yerel yönetimlerin üstyapı yönetiminde kullanabileceği hale getirilmiştir