COVID-19 DÖNEMİNDE E-TİCARET SEKTÖRÜ İNCELEMESİ VESTRATEJİ ÖNERİLERİ


Creative Commons License

Yüceol N., Can E., Zehir C., Urfa A. M.

SOCIAL SCIENCE DEVELOPMENT JOURNAL, cilt.6, sa.27, ss.353-367, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma, Türkiye’de Covid-19 salgını ile birlikte e-ticaret sektörünün karşı karşıya kaldığı durumu incelemektedir. Çalışmada pandemi ile birlikte daha da önem kazanan e-ticaret sektörünün, Covid-19 sebebiyle yaşadığı olumlu ve olumsuz gelişmeler incelenmekte olup, sektörün gelişmesi için elverişli ve elverişsiz olan yönler analiz edilmiştir. Bu bağlamda ilk olarak, Türkiye’de e-ticaret sektörünün SWOT analizi yapılarak sektörün güçlü ve zayıf yönleri ile sektöre yönelik fırsatlar ve tehditler değerlendirmeye alınmıştır. Sonrasında Türkiye’de e-ticaret sektörünün SWOT analizi, Covid-19 bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ve trend analizi yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, sektörün güçlü ve zayıf yönleri ile fırsat ve tehditler bağlamında strateji önerileri yapılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda ön plana çıkan başlıklar tedarik zincirleri ile ilgili düzenlemeler, dijital çağı yakalamak ve ayak uydurmak üzere izlenecek adımlar, değişen demografik yapıya uygun reklam ve tanıtım faaliyetlerinin tasarımı, temassız teslimat, yapay zekâ destekli kargo çözümleri, siber güvenliği sağlamak üzere atılacak adımlar, artan talebe karşılık izlenecek lojistik çözümleri ve izlenebilecek saldırgan ve savunmacı stratejiler olarak sıralanabilir. Anahtar Kelimeler: E-ticaret, Covid-19, SWOT Analiz, Türkiye E-Ticaret Sektörü