Optimal Performans Duygu Durumu, Zihinsel Dayanıklılık, Takım Sargınlığı ve Antrenör Sporcu İlişkisinin Yordayıcısı Olarak Mizah Tarzı: Adolesan Sporcular Üzerine Çalışma


Creative Commons License

MERDAN H. E., AŞÇI F. H.

Spor Bilimleri Dergisi, cilt.32, sa.1, ss.20-37, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 32 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.17644/sbd.729982
  • Dergi Adı: Spor Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.20-37
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmanın amacı, adolesan sporcuların optimal performans duygu durumu, zihinsel dayanıklılık, antrenör sporcu ilişki kalitesi ve takım sargınlığı kavramlarının mizah tarzları ile ilişkisinin incelenmesidir. Çalışmaya 2019-2020 sezonunda İstanbul’da futbol, basketbol, voleybol, hentbol ve su topu branşlarında mücadele eden 139 kız (X𝑦𝑎ş=15,44±1,00), ve 213 (X𝑦𝑎ş=15,73±1,41) erkek olmak üzere toplam 352 (X𝑦𝑎ş=15,61±1,27) adolesan sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Çalışma kapsamında sporculara “Kişisel Bilgi Formu”, “Mizah Tarzları Ölçeği”, “Sürekli Optimal Performans Duygu Durum Ölçeği Kısa Formu”, “Sporda Zihinsel Dayanıklılık Ölçeği”, “Antrenör Sporcu İlişkisi Ölçeği”, “Genç Sporcu Takım Sargınlığı Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde çoklu hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda katılımcı mizah tarzının, optimal performans duygu durum, (β= 0,12, p<0,05), zihinsel dayanıklılık (β= 0,18, p<0,01), antrenör-sporcu ilişki kalitesi ölçeğinin yakınlık (β= 0,12, p<0,05), bağlılık (β= 0,13, p<0,05), tamamlayıcılık alt boyutlarının (β= 0.12, p<0,05) ve takım sargınlığının sosyal sargınlık alt boyutunun (β= 0,14, p<0,05) pozitif yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Ayrıca kendini geliştirici mizah tarzı optimal performans duygu durumun (β= 0,23, p<0,01) pozitif yordayıcısıdır. Öte yandan, saldırgan mizah tarzının optimal performans duygu durumun (β=-0.12, p<0,05), zihinsel dayanıklılığın (β= -0,25, p<0,01), antrenör-sporcu ilişkisi kalitesi ölçeğinin yakınlık (β= -0,21, p<0,05), tamamlayıcılık alt boyutlarının (β= -0,21, p<0,01) ve takım sargınlığının görev sargınlığı alt boyutunun (β= -0,14, p<0,05) negatif yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular, katılımcı ve saldırgan mizah tarzının, optimal performans duygu durum, zihinsel dayanıklılık, antrenör sporcu ilişki kalitesi ve takım sargınlığı düzeylerinin önemli yordayıcıları olduğunu göstermektedir.
The aim of this study was to investigate the relationship of humor styles with the flow, mental toughness, coach-athlete relationship quality and team cohesion in adolescent athletes. 139 girls (Mage = 15,44± 1,00) and 213 boys (Mage= 15,73± 1,41), in total 352 (Mage = 15,61 ± 1,27) adolescent athletes voluntarily participated in this study. “Personal Information Form”, “Humor Style Questionnaire”, “Short Dispositional Flow Scale-2”, “Sport Mental Toughness Questionnaire”, “Coach-Athlete Relationship Questionnaire” and “Youth Sport Environment Questionnaire” were administered to athletes. Multiple hierarchical regression analysis was used to analyze. Analysis indicated that affiliative humor style was significant and positive predictor of dispositional flow (β= 0,12, p<0,05), mental toughness (β= 0,18, p<0,01), closeness (β= 0,12, p<0,05), commitment (β= 0,13, p<0,05), complementarity subscales of coach-athlete relationship quality (β= 0,12, p<0,05), and social cohesion subscale of team cohesion (β= 0,14, p<0,05) in adolescent athletes. Moreover, self-enhancing humor style was significant and positive predictor of dispositional flow (β= 0.23, p<0,01). Furthermore, aggressive humor style was significant and negative predictor of dispositional flow (β= -0,12, p<0,05), mental toughness (β= -0,25, p<0,01), closeness (β= -0,21, p<0,05), complementarity subscales of coach-athlete relationship quality (β= -0,21, p<0,01) and task cohesion subscale of team cohesion (β= -0,14, p<0,05. In conclusion, affiliative and aggressive humor styles are the important predictors of dispositional flow, mental toughness, coach - athlete relationship quality and team cohesion levels in adolescent athletes.