Art&Design II. Uluslararası Sanat ve Tasarım Araştırmaları Kongresi, Kayseri, Türkiye, 20 Haziran 2022, cilt.1, ss.154-155
Bu çalışma, Doğu Asya uygarlıklarına ait olan bazı mürekkep tekniklerini, benzerlik ve
farklılıkları ile değerlendirmeyi amaçlamıştır. Bu karşılaştırma, hem teknik hem de
kavramsal boyutta ele alınmıştır. Ele alınan teknikler; Baimiao, Nanga, Haiga, Zenga,
Ensō (Zen Daireleri), Sumi-e, Estamplar ve Lavi’dir. Uygulama olarak farklılık gösteren
bu tekniklerin ortak yanları, Zen Budizm felsefeleriyle bağlantılı olmalarıdır. Çok renkli
olmayan tekniklerin diğer ortak yanı ise, yaşamın içinden ele alınan bir konunun,
görüntüsünün ötesindeki kavramsal derinliklerdir. Bu az renkçi ve sade anlayış, Zen
felsefesine dayanmaktadır. Sıklıkla, su ve mürekkebin kullanıldığı bu tür çalışmalarda
resim yapılan yüzeyin beyazlığı da önemli bir eleman olmuştur. Tüm bu özellikler
çalışmadaki örnek görsellerde izlenmektedir. Öte yandan mürekkep malzemesinin ve
bu tekniklerin, Doğu Asya medeniyetlerinin zenginleşmesinde olduğu kadar, tüm
dünyada güzel sanatlar alanında çeşitli tekniklerin gelişiminde önemli katkıları
olmuştur. Bu çalışmada ele alınan konu için; çeşitli dokümanların araştırılması ve
analizi ile gerçekçi ve bütüncül sonuçlara ulaşmada nitel bir araştırma süreci
izlenmiştir.