GELİR MEMNUNİYETİ AÇISINDAN HANEHALKI FİNANSMAN SEÇENEKLERİNİN ÖNEMİ


Creative Commons License

Özbilge G., İpek E.

3 rd International Congress on Digital Business, Management & Economics, Mersin, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2023, ss.17

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mersin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.17
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelir memnuniyeti, yaşam memnuniyetinin en önemli alanlarından birisi olarak bireylerin öznel iyi oluşlarını tamamlamaktadır. Bir bireyin gelir memnuniyeti, gelir beklentisi ile mevcut gelir arasındaki farkın, bir referans gelire göre ve/veya zamanlararası karşılaştırılmasına dayanarak elde edilen, öznel bir tatmini ifade etmektedir. Bu açıdan bireylerin gelir memnuniyetini etkileyen faktörlerin incelenmesi çeşitli açılardan önem arz etmektedir. Öncelikle bu durum yaşam memnuniyeti ve dolayısıyla öznel iyi oluşun artışına yapılacak katkılara somut kanıtlar sağlayacaktır. Ayrıca gelir memnuniyetinin öznel ifadesi, gelir memnuniyetinin sağlanması adına tercih edilen finansal tercihleri de görünür kılabilecektir. Böylece hem finansal varlıkların tercihleri açısından hanehalkı finansman kararlarının sürdürülebilirliğine ilişkin politika önerileri oluşturulabilir hem de hanehalklarının iktisadi hedeflerine daha kolay ulaşarak öznel iyi oluşlarının artırılması sağlanabilir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, hanehalkı finansman seçeneklerinin ve sosyoekonomik faktörlerin gelir memnuniyeti üzerine olan etkilerinin araştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye İstatistik Kurumu’ndan sağlanan 2021 Türkiye Aile Yapısı Araştırması Mikro Veri Seti ve sıralı logit modeli kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, gayrimenkul, altın, hisse senedi gibi finansal yatırım tercihlerinin gelir memnuniyetini artırdığını, döviz ve tahvil tercihlerinin ise azalttığını göstermektedir. Finansal açıdan bu sonuçlar, bireylerin vadeye göre daha az ayarlama yaptıkları finansal araçları tercih etme eğiliminin gelir memnuniyetini artıracağına işaret ederken, bireyler tarafından tercih edilme olasılıklarının da daha fazla olacağına dikkat çekmektedir. Diğer yandan gelirle beraber artan gelir memnuniyetinin, yüksek eğitim düzeyi ve gelir paylaşımıyla azaldığı anlaşılmaktadır.