2019 yılında küresel çapta meydana gelen salgın sebebiyle eğitim faaliyetlerinin sanal ortama ta- şınması üzerine sanal dershane kavramı gündeme gelmiştir. Sanal dershaneler pandemi öncesinde bazı üniversitelerde uygulanmasına rağmen yaygın olarak kullanılmamıştır. Değişen fiziksel çevre şartlarına göre uzaktan eğitime geçilmesiyle zorunlu sanal dershaneler mühendislik eğitiminde uy - gulanmaya başlanmıştır. Bu bağlamda 2022-2023 Eğitim–Öğretim yılında İstanbul Rumeli Üniver - sitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünün bazı mühendislik dersleri, sanal dershane ortamında yürütülmüştür. Çalışmalar bir bilimsel araştırma projesi kapsa- mında gerçekleştirilmiştir ve eğitim süreci üzerine değerlendirme yapılmıştır. Sanal dershane süreci, öğrencilerin derslere hem yüz yüze hem de çevrimiçi katılımı şeklinde yü- rütülmüştür. Bu tür bir ders işlenişi ile öğrencilerin gerek sanal ortamda motivasyonları gerekse asenkron ders izleyebilme üstünlükleri ve kritikleri birçok kez dinleyebilmeleri ile sağlanabilmiştir. Sanal dershane ana ünitesinin bulunduğu ortamda yüz yüze ders ile eş zamanlı farklı yerdeki her bir öğrenci ile sanal ortamda sesli ve görüntülü buluşulabilmiştir. Yüz yüze dersin sağladığı önemli üstünlük, sanal dershane uygulamasında da farklı yerel konumlardaki öğretim üyeleri ve görevlileri ve öğrenciler buluşturularak ve eleştirel ortam oluşturulabilmiştir. Sanal dershane uygulaması ile ders işlenişinin, öğrenciyi bilgisayar programı kullanarak sanal ortamda sunum yapma yetenek ve becerisini artırması gibi olumlu sonuçları da sağladığı tespit edilmiştir. Uzaktan sanal dershane üzerinden İstanbul Rumeli Üniversitesi’ndeki bu ilk uygulama ile teorik ve uygulamalı eğitim ortam- ları öğretim üyeleri, görevlileri ve öğrenciler için hızlı ve kolayca sağlanabilmiştir. Ulusal boyutta gerçekleştirilmiş bu uygulama sonucunda, öğretim üyelerinin, görevlilerinin ve öğrencilerin yetkin olduğu bir dil kullanılarak büyük ölçekte de hem ulusal hem de uluslararası sanal derslerin düzen - lenebileceği anlaşılmıştır.
Due to the global epidemic in 2019, the concept of a virtual classroom came to the fore after ed- ucational activities were moved to the virtual environment. Although virtual classrooms were im- plemented in some universities before the pandemic, they were not widely used. With the transition to distance education according to the changing physical environmental conditions, compulsory virtual classrooms started to be implemented in engineering education. In this context, Istanbul Rumeli University Faculty of Engineering and Natural Sciences Computer Engineering Department conducted some engineering courses in the virtual classroom environment in the 2022-2023 academ- ic year. The studies were carried out within the scope of a scientific research project, and the training process was evaluated. Virtual classrooms process the motivation of students to participate in online courses is provided by the advantages of watching asynchronous courses in a virtual environment and listening to the critics often. It is possible to meet with audio and video in the virtual environment simultaneously. It can be used by bringing together academicians and students in different localities and creating a critical environment. The obligation to make presentations in a digital environment increases the student’s ability to use a computer program and brings positive results. With this first application at Istanbul Rumeli University, it can provide theoretical education and applied design environments for academics and students quickly and easily via a remote virtual classroom. In addition, it has been seen that virtual lessons can be organized on an international scale by creating national and international virtual classrooms for students.