ÖZEL EĞİTİM UZMANLARININ DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ İLE EMPATİ DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Çavdar B. H., Kavgaoğlu D., Akınlar A.

13TH INTERNATIONAL "BAŞKENT" CONGRESS ON SOCIAL, HUMANITIES, ADMINISTRATIVE, AND EDUCATIONAL SCIENCES, Ankara, Turkey, 12 - 14 September 2024, pp.431-434, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Doi Number: 10.5281/zenodo.13760629
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.431-434
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

Günümüzde tanı almış çocukların artış göstermesiyle birlikte özel eğitim merkezleri ve özel eğitim merkezlerinde çalışan eğitimcilerin sayısının da artması göz önüne alınarak bu çalışma oluşturulmuştur. Özel eğitim merkezlerinde çalışan eğitimcilerin duygusal zeka düzeylerinin, empati düzeyleri ile arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenlerle (cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, mesleki kıdem) birlikte incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde İstanbul Gelişim Üniversitesi’nden alınan etik kurul kararıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul genelindeki özel eğitim merkezleri oluşturmakta olup, araştırmanın örneklemini ise bu merkezlerde çalışan, basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 424 eğitimci oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup, tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Schutte Duygusal Zeka Ölçeği ve Empati Düzeyi Belirleme Ölçeği (EDBÖ) ile araştırmacı tarafından düzenlenen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 27 Programı kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler ile demografik karşılaştırmalarda Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) analizi kullanılmıştır. Ayrıca nicel değişkenler arasında ilişki olup olmadığı Pearson Korelasyon Analizi, ölçek puanlarının birbiri ile örtüşüp örtüşmediğinin tespiti ise Regresyon Analizi ile incelenmiştir. Ölçeklerin normal dağılım gösterip göstermediği değerlendirilmiştir. Değerlendirme aşamasında, ölçeklerin basıklık ve çarpıklık katsayıları kontrol edilerek parametrik testler yapılması uygun görülmüştür. Araştırmayla ulaşılan sonuçlara göre; Schutte Duygusal Zeka Ölçeği ile Empati Düzeyi Belirleme Ölçeği (r=.49, p<0.01) değişkenleri arasında orta düzey pozitif korelasyonlar saptanmıştır. Regresyon tablosuna ait sonuçlar, duyguların değerlendirilmesinin empati düzeyini pozitif yönde yordadığını (β=.33 p<.001), göstermektedir. Bununla birlikte ölçeklerden alınan ortalama puanlar değerlendirildiğinde kadınların erkeklere göre; yüksek lisans mezunlarının lisans mezunlarına göre; 42-54 yaş aralığında olanların 34-41 ve 22-34 yaş aralığında olanlara göre; 16-20 yıl mesleki kıdemi olanların 6-10 yıl mesleki kıdemi olanlara göre anlamlı seviyede daha yüksek puan aldıkları gözlenmiştir. Bu durum yoğun stres altında mesleki performans gösteren özel eğitimcilerin güçlendirilmesinde; gerek kendine yardım becerilerinin gerekse mesleki performanslarının artırılmasında duygusal zeka ve empati temelli sosyal müdahale ve eğitim programlarının ne kadar gerekli olduğunun da bir göstergesidir.

Anahtar Kelimeler: Duygusal zeka, Empati, Özel eğitim merkezlerinde çalışan eğitimciler