Alanya Akademik Bakış, cilt.5, sa.2, ss.547-570, 2021 (Hakemli Dergi)
21. yüzyılda medya içeriklerinin kullanımına yönelik bireysel tüketimlerradikal değişimler gösterirken aynı zamanda izleme pratikleri degelenekselden dijitale dönüşmekte ve aşırı izleme motivasyonları belirginlikkazanmaktadır. Özellikle dizi içeriklerinin tüketilmesinde gözlemlenen budeğişiklik toplumsal grupların belirlediği sosyal statü göstergesinedönüşmekte ve orta sınıfın boş zaman pratiklerinde önemli bir yer halinegelmektedir. Netflix’in son bir yıl içindeki üye sayısında yaşanan dramatikartış da bu sosyal statü olgusunu desteklemektedir. Bu noktada yapılan buçalışmadaki temel amaç; bir orta sınıf tanımlaması yapmak değil, özellikledijital teknolojilerin yaygınlaşması ile birlikte bir orta sınıf boş zamanetkinliği olarak televizyon izleme pratiğinde meydana gelen değişimi tüketimve yaşam tarzı bağlamlarında değerlendirmektir. Çalışmanın çıkış noktasınıWeber’in sosyal statü ve Bourdieu'nun sınıf habitusu kavramları çerçevesindesosyal sınıfların tüketim alışkanlıklarında alt sınıfların üst sınıfları taklitederek kendilerini farklı sunma çabalarına benzer şekilde ortaya çıkandeğişimi görünür kılmak düşüncesi oluşturmaktadır. Bu bağlamda çalışmadagünümüzde, sosyal grupların boş zaman etkinliğini dijital medya platformlarıaracılığıyla deneyimleyip geleneksel medyada üretilen programlardanfarklılaşmaya çalışıp çalışmadığının ve boş zaman etkinliğini dijital medyaplatformu üzerinden üretme süreçlerinin bulgulanması amaçlanmaktadır. Buverilere ulaşılması amacıyla, çalışmada 12 (on iki) kişi ile derinlemesinemülakat yöntemiyle görüşme yapılmıştır. Katılımcıların sosyal statüsıralamasında alt statü grubunda kendilerini konumlandırma endişelerininyoğunluğu nedeniyle geleneksel medya tüketimini olumsuzladıkları vekendilerini kültürel sermaye boyutunda daha nitelikli gördükleri üst sınıfa aitolarak değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.