International Journal of Educational and Social Sciences, cilt.3, sa.1, ss.1-17, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı,bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümüöğretmen adaylarının dijital okuryazarlık için Avrupa Dijital Yeterlilik Çerçevesi'ndeki yeterlilik düzeylerini değerlendirmektir. Veriler, yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ve nitel araştırma tekniklerinden biri olan betimsel içerik analizi kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama aracına son halini vermek için uzman tavsiyesinden yararlanılmıştır. Katılımcılar, 2018-2019 akademik yılı bahar döneminde Batı Anadolu'daki bir üniversitenin eğitim fakültesinde öğrenim gören 16 öğretmen adayından oluşmaktadır. Görüşme formundan elde edilen bilgilerden beş ana tema ve alt temalar oluşturulmuştur. Ana temalar bilgi işleme, iletişim, içerik oluşturma, güvenlik ve problem çözmedir. Avrupa Dijital Yeterlilik Çerçevesi'ne uygun olarak geliştirilen form kullanılarak toplanan verilerin analiz edilmesi sonucunda dijital okuryazarlık becerileri açısından dokuz öğretmen adayının uzman düzeyde, beş öğretmen adayının gelişim düzeyinde ve iki öğretmen adayının başlangıç düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adaylarının ifade edilen sorulara acemi seviyesine uygun bir kullanıcı düzeyinde yanıt verdikleri dikkat çekmektedir. Eğitimcilerin bu sorunların farkında olması ve uygun öğretim programlarının bu sorunlar göz önünde bulundurularak geliştirilmesi önerilmektedir.