Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımının mobil alışveriş yapmaları üzerindeki etkisinde dijital pazarlamanın aracılık rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA KARACAN

Danışman: Mehmet Emin Keke

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

2023 yılı itibariyle dünyada 5,16 milyar internet kullanıcısı bulunmakta olup, 4,76 milyar da sosyal medya kullanıcısı bulunmaktadır. İletişim teknolojisinin gelişimini destekleyen sosyal medya, kendine özgü özellikleriyle farklı bir sosyal ortam hazırlamaktadır. Sosyal medya farklı özelliklere sahip milyonlarca kullanıcıyı bir araya getirmekle birlikte dünyanın her yerindeki kullanıcıları birbirleriyle iletişim kurmalarını sağlamaktadır. Bu sayede dijital pazarlama uygulamaları işletmeler tarafından ürün ve hizmetlerin daha uygun ve avantajlı koşullarda sunulma fırsatı vermektedir. Özellikle genç tüketicilere yönelik dijital dünyanın sunduğu avantajlar oldukça fazladır. Bu bağlamda çalışmanın amacı sosyal medya kullanımı ve dijital pazarlama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin mobil alışveriş yapmaları üzerindeki etkilerini belirleyebilmektir. Bu araştırma da 434 kişiye gönüllülük esaslarına göre anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen verilerle yapılan korelasyon analizi ile dijital pazarlama ile mobil alışveriş arasında r=0,533 kuvvetinde ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki vardır. Dijital pazarlama alt faktörü bilgilendiricilik ile mobil alışveriş arasında r=0,607 kuvvetinde ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde pozitif yönlü yüksek düzeyde bir ilişki vardır. Dijital pazarlama alt faktörü güvenilirlik ile mobil alışveriş arasında r=0,380 kuvvetinde ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde pozitif yönlü zayıf düzeyde bir ilişki vardır. Dijital pazarlama alt faktörü rahatsız edicilik ile mobil alışveriş arasında r=-0,170 kuvvetinde ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde negatif yönlü çok zayıf düzeyde bir ilişki vardır. Dijital pazarlama alt faktörü ikna edicilik ile mobil alışveriş arasında r=0,497 kuvvetinde ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu bulgulanmıştır. Elde edilen verilerde üniversite öğrencilerinin çoğunluğunun sosyal medyayı 3-5 saat arasında kullandıkları (%41,0), çoğunlukla sosyal medya olarak Instagram'ı tercih ettikleri (%76,0) ve öğrencilerin çoğunluğunun (%97,0) sosyal medyayı aktif olarak kullandıkları belirlenmiştir.