Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, SAĞLIK YÖNETİMİ , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CLAİRE LAETİTİA FERNANDE NLENG ALOMA
Danışman: Murat Başal
Özet:
Günümüzde
sağlık sistemleri, hastaneler, çok konumlu sağlayıcılar, tek başına
muayenehaneler, ilaçlar, tıbbi cihaz üreticileri, sağlık planları, tüketici
markaları ve daha fazlasını içeren hemen hemen her tür sağlık hizmeti bu
sektördeki pazarı oluşturmaktadır. Hasta veya yaralı kişilerin sağlık hizmeti
alark doktor ve hemşireler tarafından tedavi edilip bakımlarının yapıldığı yer
olarak bilinen bu mekânlar hastenlerdir. Sağlık işletmeleri sağladıkları hizmeti
almak isteyen tüketicilerini çekmek, onlara sağlık hizmeti yolculuklarında
rehberlik etmek ve onları sağlık sistemi, hizmeti veya ürünüyle etkileşimde
tutmak için oluşturulmuş bir stratejik destek ve iletişim sürecini sunmak
istemektedirler. Dijital çağa bağlı olarak yayğınlaşan internet ağına bağlı
olarak meydana gelen sosyal medya sanal topluluklar ve ağlar aracılığıyla
bilginin, fikirlerin, ilgi alanlarının ve diğer ifade biçimlerinin
oluşturulmasını ve paylaşılmasını kolaylaştıran etkileşimli teknolojilerdir.
Metin gönderileri veya yorumlar, dijital fotoğraflar veya videolar ve çevrimiçi
etkileşimler yoluyla oluşturulan veriler gibi kullanıcı tarafından oluşturulan
içerik, sosyal medyanın can damarını oluşturmaktadır. Sosyal medya, bireyin
gerçek veya çevrimiçi topluluklarla bağlantı duygusunu geliştirmeye yardımcı
olabilirken etkili bir iletişim aracı da olabilmektedir. Bu kanalın tüketiciler tarafında etkisini
keşfeden işletme sahipleri pazarlama stratejilerine bu alanı da eklemişlerdir. Hastaların sağlık hizmeti kalitesine
ilişkin algılarını tanımlamak, ölçmek ve bu algıları neyin yönlendirdiğini daha
iyi anlamak kritik hale gelmektedir. Sağlık planlarının, hastanelerin,
doktorların ve genel olarak sağlık hizmetlerinin bugün hastalar tarafından
nasıl görüldüğüne dair genel bir durum belirlemesinin yapılması istenmektedir.
Bu çalışma
ile işletmelerin sağlık hizmeti sunduğu hastanelere yönelik yaptıkları
tanıtımlarda kullandıkları sosyal medya faaliyetlerinin hasta tarafından duyu
organları vasıtasıyla fziksel uyarılma olarak belirtilen algının hasta yönüyle nasıl
bir etkiye neden olduğu belirlemek amacıyla yapılmaktadır. Bu doğrultuda oluşturulan
ankaet formu sonrasında Google Form şeklinde kullanılarak veriler elde
edilmiştir. İstanbul ilinde hastane hizmetinden yararlanan sosyal medya
kullanıcılarının alğılarına yönelik veriler elde edilmiştir. Toplanan 397
adetlik veri istattistik programlarından SPSS kullanılarak analizleir
yapılmıştır. Yapılan Anova ve t testi neticesinde modele göre tasarlanan
hipotezleirimizin kabul edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç neticesinde
hastane hizmetleirnin doğru biçimde yapılması ve bunların sosyal medya kullanan
tüketiciler açısından olumlu etkisinin meydana gelmesi yönlü yol izlenmesi
gerektiğidir. İleride yapılacak çalışmalarda çalışmanın Türkiye geelinde de
uygulanması önerilmektedir.