HİZMET İÇİ EĞİTİM KAPSAMINDA UZAKTAN EĞİTİM MODELİNİN SAĞLIK ÇALIŞANLARININ BİREYSEL İŞ PERFORMANSINA ETKİLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, SAĞLIK YÖNETİMİ , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülhan KIZILTAŞ

Danışman: Aslı Kaya

Özet:

Hizmet içi eğitim kapsamında uzaktan eğitim modelinin sağlık çalışanlarının bireysel iş performansına etkileri tezinin amacı, İstanbul ili Kamu Hastaneleri Başkanlığı 6 bünyesinde yer alan hastanelerde görev alan hastane çalışanlarının hizmet içi eğitim uygulamalarında uzaktan eğitim modeli uygulanmasının çalışanların bireysel iş performanslarını nasıl etkilediğinin ortaya konması, katılımcıların demografik özelliklerinin uzaktan eğitim modeline uyumlarını ve bireysel iş performanslarını hangi yönde etkilediğinin ortaya konmasını sağlamaktır. Bu çalışma 409 hastane çalışanı katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada katılımcılara ait veriler “Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği” ve “ Bireysel İş Performans Ölçeği” aracılığıyla google forms anket formu oluşturularak toplanmıştır. Çalışmada, Cronbach’s Alpha katsayısı ile iç tutarlık analizleri, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile ölçeklerin yapı geçerliliği incelenmiş ve raporlanmıştır. Frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleriyle katılımcıların demografik bilgileri ve madde düzeyinde yanıt dağılımları verilmiştir. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon katsayıları ile incelenmiştir. İkili karşılaştırmalar ve fark analizlerinde t-testi, Tek Yönlü Varyant Analizi (ANOVA), anlamlı farklar için Tukey testi kullanılmıştır. Doğrusal regresyon modeli ile uzaktan eğitime yönelik öğrenen görüşlerinin bireysel iş performansını yordama gücü analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda kullanılan tüm ölçeklerin Cronbach’s Alpha katsayıları yüksek düzeyde güvenilirlik göstermiştir. DFA sonucunda hem Uzaktan Eğitime Yönelik Öğrenen Görüşleri Ölçeği hem de Bireysel İş Performans Ölçeği için uyum iyiliği indeksleri kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur. Bireysel İş Performansı alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif ilişkiler gözlemlenmiştir. Uyum performansı ile içerik performansı arasında en yüksek pozitif ilişki; zarar verici iş davranışı ile görev performansı arasında ise en düşük (negatif) ilişki bulunmuştur. Demografik değişkenlere göre uzaktan eğitime yönelik öğrenen görüşleri ölçeğinde yatkınlık alt boyutunda erkeklerin yatkınlık puanları, kadınlardan anlamlı derecede daha yüksek olup diğer alt boyutlarda anlamlı fark yoktur. Bireysel iş performansı ölçeğine göre hiçbir alt boyutta cinsiyete göre anlamlı fark bulunmamıştır. Uzaktan eğitime yönelik öğrenen görüşleri ölçeğinde, 21-30 yaş grubunun yatkınlık puanları 41-50 ve 51+ yaş gruplarından anlamlı şekilde daha yüksektir. Bireysel iş performansı ölçeği uyum performansı alt boyutunda 21-30 yaş grubunun uyum performansı,  yaşlı gruplara göre daha düşüktür. Uzaktan eğitime yönelik öğrenen görüşleri ölçeğinde etkililik alt boyutunda lise mezunlarının puanları lisans mezunlarına göre daha yüksektir. Bireysel iş performansı ölçeğinde ön lisans mezunları, lisans ve lisansüstü mezunlara göre daha yüksek performans algısına sahiptir. Uzaktan eğitime yönelik öğrenen görüşleri ölçeğinde 3 yıl ve altı ile 16 yıl ve üzeri çalışanlar arasında kısa süreli çalışanların yatkınlık algısının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bireysel iş performans ölçeğinde kısa süreli çalışanlar uzun süre çalışanlara göre daha düşük uyum performansı puanına sahiptir. Çalışmanın sonucunda uzaktan hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışanların bireysel iş performanslarını olumlu yönde etkilediği görülmektedir.