Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, SAĞLIK YÖNETİMİ , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gülhan KIZILTAŞ
Danışman: Aslı Kaya
Özet:
Hizmet içi eğitim kapsamında
uzaktan eğitim modelinin sağlık çalışanlarının bireysel iş performansına
etkileri tezinin amacı, İstanbul ili Kamu Hastaneleri Başkanlığı 6 bünyesinde
yer alan hastanelerde görev alan hastane çalışanlarının hizmet içi eğitim
uygulamalarında uzaktan eğitim modeli uygulanmasının çalışanların bireysel iş
performanslarını nasıl etkilediğinin ortaya konması, katılımcıların demografik
özelliklerinin uzaktan eğitim modeline uyumlarını ve bireysel iş
performanslarını hangi yönde etkilediğinin ortaya konmasını sağlamaktır. Bu
çalışma 409 hastane çalışanı katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada
katılımcılara ait veriler “Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği” ve “
Bireysel İş Performans Ölçeği” aracılığıyla google forms anket formu
oluşturularak toplanmıştır. Çalışmada, Cronbach’s Alpha katsayısı ile iç
tutarlık analizleri, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile ölçeklerin yapı
geçerliliği incelenmiş ve raporlanmıştır. Frekans, yüzde, ortalama ve standart
sapma değerleriyle katılımcıların demografik bilgileri ve madde düzeyinde yanıt
dağılımları verilmiştir. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon
katsayıları ile incelenmiştir. İkili karşılaştırmalar ve fark analizlerinde
t-testi, Tek Yönlü Varyant Analizi (ANOVA), anlamlı farklar için Tukey testi
kullanılmıştır. Doğrusal regresyon modeli ile uzaktan eğitime yönelik öğrenen
görüşlerinin bireysel iş performansını yordama gücü analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda kullanılan tüm ölçeklerin Cronbach’s Alpha katsayıları
yüksek düzeyde güvenilirlik göstermiştir. DFA sonucunda hem Uzaktan Eğitime
Yönelik Öğrenen Görüşleri Ölçeği hem de Bireysel İş Performans Ölçeği için uyum
iyiliği indeksleri kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur. Bireysel İş
Performansı alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif
ilişkiler gözlemlenmiştir. Uyum performansı ile içerik performansı arasında en
yüksek pozitif ilişki; zarar verici iş davranışı ile görev performansı arasında
ise en düşük (negatif) ilişki bulunmuştur. Demografik değişkenlere göre uzaktan
eğitime yönelik öğrenen görüşleri ölçeğinde yatkınlık alt boyutunda erkeklerin
yatkınlık puanları, kadınlardan anlamlı derecede daha yüksek olup diğer alt
boyutlarda anlamlı fark yoktur. Bireysel iş performansı ölçeğine göre hiçbir
alt boyutta cinsiyete göre anlamlı fark bulunmamıştır. Uzaktan eğitime yönelik
öğrenen görüşleri ölçeğinde, 21-30 yaş grubunun yatkınlık puanları 41-50 ve 51+
yaş gruplarından anlamlı şekilde daha yüksektir. Bireysel iş performansı ölçeği
uyum performansı alt boyutunda 21-30 yaş grubunun uyum performansı, yaşlı gruplara göre daha düşüktür. Uzaktan
eğitime yönelik öğrenen görüşleri ölçeğinde etkililik alt boyutunda lise
mezunlarının puanları lisans mezunlarına göre daha yüksektir. Bireysel iş
performansı ölçeğinde ön lisans mezunları, lisans ve lisansüstü mezunlara göre
daha yüksek performans algısına sahiptir. Uzaktan eğitime yönelik öğrenen
görüşleri ölçeğinde 3 yıl ve altı ile 16 yıl ve üzeri çalışanlar arasında kısa
süreli çalışanların yatkınlık algısının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Bireysel iş performans ölçeğinde kısa süreli çalışanlar uzun süre çalışanlara
göre daha düşük uyum performansı puanına sahiptir. Çalışmanın sonucunda uzaktan
hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışanların bireysel iş performanslarını
olumlu yönde etkilediği görülmektedir.