Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi, Uçak Mühendisliği , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serkan köseoğlu
Danışman: Ahmet Cihat Baytaş
Özet:
Bu tez kapsamında Barkhausen NDT methodu, Boeing uçaklarının iniş takımlarında uygulanma metodu, diğer yöntemlere göre avantajları ve sonuçları incelenmiştir.
Uçak Bakımında, uçaklardaki oluşabilecek yapısal hasarların belirlenmesinde tahribatsız muayeneler (Non Destructive Testing, NDT) çok önemli bir yere sahiptir. NDT muayeneleri düzenli olarak uygulanarak, muhtemel yapısal hasarların erken tespitini ve bu hasarlara bağlı oluşabilecek kaza kırımların engellenmesini sağladığından, oluşabilecek çok büyük maddi ve manevi kayıpları engellemektedir.
Uçak yapıları ve malzemelerinde kullanılan tahribatsız muayene teknikleri (NDT) bu çalışma kapsamında incelenmiştir.
Tahribatsız muayene metotlarından girdap akımları tekniği, ultrasonik muayene, radyografi, sıvı penetrant ve manyetik parçacık kontrolü detaylı bir şekilde anlatılmıştır. Bu metotlara ait deneysel çalışmalar kanatlara, gövde yapılarına ve bağlantı elemanlarına uygulanmaktadır.
NDT uygulamaları genellikle uçak üretici firmalarının prosedürleri ve uluslararası NDT standartları göz önünde bulundurularak uçak yapıları üzerinde veya NDT Atölyesi şartlarında gerçekleştirilmektedir.
THY Teknik A.Ş Tahribatsız Muayene (NDT) Müdürümüz Ender KAVRAR, NDT Yetkin Mühendisi ve eğitmeni Ayberk YUSEN ve NDT Başteknisyeni Barış ERÇEVİK ve atölyenin değerli teknisyenlerine çok teşekkür ederim.
Anahtar Kelimeler: Barkhausen Noise Method, Aviation, Non Destructive Testing, NDT, Landing Gear, Landing Gear, Inner Cylinder, Thermal Stress, Acid Etch method, Nital etch inspection, Thermal Damage