Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, İŞLETME , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET FARUK CEYLAN
Danışman: Murat Başal
Özet:
İşyerlerinde bireylerde ortaya çıkan stresin
kaynaklarına göre başlayan ve bu durumla başa çıkma davranışlarını kapsayan
süreç olarak ifade edilen tükenmişlik kavramı, bireylerin dijital ortamlarda yani
bilgisayarla vaktini çok fazla geçirenlerde görülen bir durumdur. İnsanların
fiziksel olarak karşı karşıya gelmeden sadece on-line faaliyetlerle bilgisayar
başında gerçekleştirdiği her çeşit alansal faaliyetler olan bu dijital
ortamların çok kullanılması bir yerlerde birtakım etkiye neden olmaktadır. On-line
alışveriş yani çevrimiçi alışveriş de denilen ve internet üzerinde yapılan bu
faaliyetle tüketicilerin istedikleri ürünü seçerek sepete ekleyip, kayıt olup,
satın aldıktan sonra bu ürünlerin kargoyla bulundukları adrese ulaşması
sonucunda meydana gelen bir süreçtir. Tutum
ise tüketicinin bir nesne, durum ya da ortama karşı olumlu veya olumsuz biçimde
göstermiş olduğu davranışsal tepkilerde bulunma sürecidir.
Bu çalışma çağımızın en önemli iletişim aracı olan
internet ile gelişen ve bilgisayarda kişilerin vakitlerini çok fazla geçirmelerinden
dolayı meydana gelen djital tükenmişliğin on-line biçimde yapılan alışveriş durumuna
yönelik sergileyeceği tepkisel tutumların etkisinin belirlenmesi amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya yönelik olarak literatürde gerekli olan
araştırma faaliyetlerinin yapılması neticesinde uygun model çizilerek hipotezler
oluşturulmuştur. Ele alınan çalışmada İstanbul ilindeki tüketicilerden on-line
biçimde alışveriş yapan internet kullanıcılarına yönelik olarak Nisan-2023 tarihi
içinde yapılmıştır. Kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen 413 internet
kullanıcısı olan tüketiciden Google Form üzerinden oluşturulan anketle veriler
toplanmıştır. İstatistiksel analizler sürecinde t testi ve Anova testleri
uygulanmış dijital tükenmişliğin on-line alışverişe karşı tutumsal olarak bir
etkinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna benzer çalışmanın sosyal medya
fenomenleri ve alışverişlerine etkisinin belirlenmesine yönelik de çalışmalar
yapılabileceği önerilmektedir.