Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, KLİNİK PSİKOLOJİ , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DURDANE KARAER
Danışman: Alişan Burak Yaşar
Özet:
Sosyal medya;bireylerin(ergen,genç,yaşlı)gündelik haytatta ulaşım sağlayabileceği,her anında aktif olabileceği,hayatlarının her kısmını(kültürel,sosyal,ekonomik,siyasal)etkileyecek bir platform haline gelmiştir.Hem bireyin istek ve ihtiyaçları için hem de zorunluluk sebebiyle kullanılan sosyal medya bir çeşit bağımlılığa ortam oluşturabilmektedir.Problemli sosyal medya kullanımı konusunda en riskli gruplardan biri üniversite öğrencileri olduğundan,bu grup araştırma grubu olarak seçilmiştir.Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile davranış ve uyum sorunları ilişkisini tespit etmekdir. Araştırmanın örneklemi 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul Gelişim Üniversitesi Psikoloji bölümünde öğrenim gören 163 öğrencidir.Örnekleme seçiminde basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada sosyal medya bağımlılığına ait veriler"Sosyal Medya Bağımlılığı-Yetişkin Formu"(Şahin&Yağcı,2017),davranış ve uyum problemlerine ait veriler ise "Uyum Ölçeği-Üniversite Formu"(Prof.Dr.Adnan Kulaksızoğlu,Uzm.Bülent Dilmaç,Dr.Halil Ekşi,Uzm.Mustafa Otrar)ile toplanmıştır.Demografik değişkenler(Yaş,Cinsiyet,Sınıf Düzeyi,Akademik Başarı,Not Ortalaması,Sosyal Medya Kullanım Süresi)'e ilişkin verileri toplamak için ise "Kişisel Bilgi Formu"kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen verileri toplamak için ise "Kişisel Bilgi Formu"kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen verilerin çözümlenmesi "SPSS STATİSTİCS 25.00"paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir.Verilerin analizi için Mann Whıtney U testi,Kruskall Wallis Testi,İkili Karşılaştırma Yöntemi kullanılmıştır.Boyutlar arasındaki ilişkinin incelenmesi için Sperman Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda sosyal medya bağımlılığının demografik değişkenlerden yaş,yıllık kullanım süresi,günlük kullanım süresine farklılaştığı tespit edilmiştir.Bununla birlikte sosyal medya bağımlılık düzeyleri yüksek ve çok yüksek olan grubun çok düşük bağımlılığı olan gruba göre daha fazla oranda uyum sorunu yaşadığı görülmüştür.