Sosyal medya pazarlama aktivitelerinin fenomenlerin aracılık rolünün etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, İŞLETME , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK KİRAZ

Danışman: Murat Başal

Özet:

2000'li yıllarda internetin büyümesi ve globalleşmenin etkileri, şirketlerin çalışma ve pazarlama iletişimlerini yürütme biçimlerini değiştirdi. Bu gelişmeler online alışverişi her geçen gün daha da önemli hale getirmiştir. Sosyal medyanın süratle yaygınlaşması ile birlikte kurumsal sosyal medya faaliyetleri pazarlama iletişiminin vazgeçilmezi olmuştur. Sosyal medya araçları, bireylerin oluşturulan mal veya hizmet konusunda hemen bilgilendirmelerine, içerik oluşturmalarına, etkileşimleri sırasında işletmeler ve diğer tüketicilerle hızlı fikir alışverişinde bulunmalarına olanak sağlamaktadır. Tüketici satın alma davranışı da sosyal medya aktivitesinden etkilenir. Satın alma davranışını etkileyebilmek için, bilinirliliklerini arttırmaya çalışan satış şirketleri internetteki fenomenleri kullanmaktadırlar.

İnternet bilgisayarın veya akıllı cihazın veriler ve bilgiler iletip almasını sağlayan, dünyanın her yerinde kullanılan iletişim sistemidir. İnternet üzerinden istediğiniz internet sayfalarına ve verilere ulaşabilirsiniz. Ayrıyeten dünya çapında bilgisayarla diğer insanlarla iletişim kurabilirsiniz. İnternet sayesinde çok sayıda insan tarafından bilinen ve genellikle popüler resimler, videolar, kelimeler veya cümleler biçiminde anonim olarak yayılan bir olguyu belirtmek için kullanılır. Şirketler ayrıca İnternet fenomenlerinden yararlanma eğilimindedir, çünkü herhangi bir fenomen internet üzerinde yayılabilir.

Tüm bunlar sonucunda bu yapılan çalışmada internet fenomenlerinin tüketicilerin satın alma davranışlarına etkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda oluşturulan anket sonucunda veriler Google form üzerinden on-line biçimde uygulanmıştır. İstanbul ilinde 330 kişiden elde edilen bu veriler toplanmıştır. Ulaşılan veriler SPSS istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Yapılan Anova ve t testi sonucunda çalışmada oluşturulan hipotezlerin doğruluğu ispatlanmıştır. Yaptığımız bu çalışmaya İstanbul dışında tüm Türkiye genelinde de uygulanması önerilmektedir.