Ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeyi ile okuma kaygısı arasındaki ilişki


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, KLİNİK PSİKOLOJİ , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TÜBA YILMAZ

Danışman: Alişan Burak Yaşar

Özet:

Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeyi ile okuma kaygısı arasındaki ilişkiyi tespit edebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç bağlamında, araştırmanın modeli olarak tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında MEB'e bağlı ortaokulların 5 ve 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrenciler oluşturur iken; örneklem grubunu ise evren için tesadüfi olarak seçilen ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan 500 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında, Okuduğunu Anlama ve Çözümleme Ölçeği ile Okuma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS-25 istatistik programında analiz edilmiş olup; bu analizlerde frekans ve yüzde analizi, normallik analizleri, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü anova analizi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda, ortaokul öğrencilerinin hem okuduklarını anlama düzeylerinin hem de okuma kaygılarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, ekonomik düzey, kitap okumaya ayrılan günlük ortalama süre, aylık okunan kitap sayısı, kitaplık sahibi olma durumu, annenin evde kitap okuma durumu ve daha önce kütüphaneye gitme durumuna göre anlamlı fark gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Ayrıca, ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeyleri ile okuma kaygıları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu sonucuna ukaşılmıştır.